Skip to main content
فهرست مقالات

مبناگروی و مسأله ابتناء

نویسنده:

(24 صفحه - از 5 تا 28)

کلید واژه های ماشینی : ابتنا، مبناگروی، علیت، قضیه، معرفت، معلول، صفات، بدیهی، اقلیدس، الگوی ابتنا

خلاصه ماشینی:

"شکاک بعد از پذیرش این‌که فی‌الجمله قضایای بدیهی ضرورتا صادقی، مانند وجدانیات و اولیات، وجود دارد، اولا، این سؤال برایش مطرح می‌شود که آیا چند قضیه بدیهی وجود دارد به‌گونه‌ای که بتوان آنها را به‌نحوی به نظم کشید، و به واسطه پیدا کردن مثلا حد مشترک بین آنها «نظام معرفت» را برپا ساخت، و یا چنین چیزی ممکن نیست؟ خاستگاه این سؤال برای او آن است که معمولا در کتب منطق و فلسفه کلاسیک مثال‌های نادری برای اولیات ارائه می‌شود، از قبیل: «کل بزرگتر از جزء است»، «اجتماع نقیضین محال است»، «اگر چیزی مساوی چیز دیگر بود، و آن چیز مساوی شی‌ء دیگر بود، چیز اول با شی‌ء سوم مساوی است» و تعداد محدودی دیگر از این قضایا. (6 ـ چ): شما در برهان از مفهوم «وجود» استفاده کردید، پس ما از شما می‌خواهیم بیان دارید «وجود» چه نوع مفهومی است؟ اگر این نظر را می‌پذیرید که وجود، مفهومی فلسفی و ساخته ذهن است، باید تبیین کنید چگونه ممکن است یک مفهوم جعلی ساختگی بتواند مشیی‌ء الاشیاء باشد، و در آن تشکیک راه یابد، و قابل داد و دهش باشد، و بتواند در مدار علیت قرار گرفته، و نامزد علت و معلول واقع شود؟!"

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.