Skip to main content
فهرست مقالات

سویه های مغفول تجدد: نشست بررسی کتاب تجدد از نگاهی دیگر

مصاحبه شونده:

(13 صفحه - از 6 تا 18)

کلید واژه های ماشینی : تجدد ،وگلین ،تاریخ ،فکر ،دین ،کتاب ،مسیحیت ،فلسفه تاریخ ،معنا ،اجتماعی ،سنت ،نظریه ،فکر وگلین ،وگلین تجدد به فکر دینی ،انسان ،فلسفه تاریخ مسیحی ،اندیشه ،اندیشه وگلین تجدد به فکر ،جهان ،نشست بررسی کتاب تجدد ،انحراف ،فکر غنوسیه ،کتاب تاریخ اندیشه سیاسی وگلین ،سیاست ،علم ،فهم ،ظهور ،تفسیر ،فکر غنوسیه در جهان مسیحیت ،علوم اجتماعی

خلاصه ماشینی:

"مثلا خود قانون، منشأ التزام به قنون و تقدس آن در دنیای جدید از کجاست؟ آیا این فکر، فکر ابداعی است؟ یعنی متفکران متجدد آن را ابداع کردند یا اینکه ریشه‌هایش به آراء یهودی و مسیحی می‌رسد؟ یعنی شأنیتی که قانون و نظم قانونی در زندگی و جهان اجتماعی یهودیت و مسیحیت داشته است بعدا توسط متفکرین یا نظریه پردازان سیاسی تجدد اخذ شده است. (به تصویر صفحه مراجعه شود) کاشی:واضح است که مهم‌ترین مضمون بحث وگلین دینی است اما پرسش من این است که دین از چه جنسی است؟ آیا همان دین ماقبل تجددی است یا شادی با قرائنی در آراء وگلین بتوان آن را نوعی دین مابعد تجددی دانست؟ هنگام صحبت از مفهوم آگاهی اشاره شد که آگاهی به زعم وگلینی مفهومی نمادین دارد، این به چه معناست؟ گرچه صورت اندیشه وگلین با افلاطون نسبت بسیاری دارد اما تفاوتهای فوق‌العاده مهمی نیز به چشم می‌خورد و به همین جهت می‌گوید که آگاهی، صورت نمادین از تجربه خاص وجودی هر فرد یا هر دوره یا هر ملت یا هر گروه اجتماعی است و به همین سبب می‌گوید آگاهی تاریخی ممکن نیست. من آن بحث انحراف را متوجه نمی‌شوم برای اینکه در بحثهای فلسفی تاریخی وقتی می‌گوییم چیزی حاوی وضع تاریخی است و در تاریخ بسط می‌یابد، آنگاه انحراف به چه معناست؟ یعنی منظور وگلین را از بحث انحرافی که مطرح می‌کند، متوجه نمی‌شوم چون اتفاقا آن واژه انحراف است که این تصور را به وجود می‌آورد که گویا از انحراف باید برگشت و به گذشته رجعت کرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.