Skip to main content
فهرست مقالات

دوری از ضابطه های کتابشناسی

نویسنده:

(4 صفحه - از 96 تا 99)

خلاصه ماشینی:

"16-طبق آنچه در مقدمه آمده، چنانچه سمت راست و پایین هر مدخلی با کد«4»مشخص شود آن مدخل‌ کتابهای مقطع دکتری را نشان می‌دهد که فقط مدخلهای شماره 415 (روش تحقیق در علوم رفتاری)و مدخل شماره 689(واژگان جامعه شناسی-تهیه شده توسط مؤلف کتابشناسی مورد نقد)واجد چنین نشانه‌ای هستند و برای مثال مدخلهایی نظیر شماره 333(دانشمند و سیاستمدار)، جزو نیاز مقطع دکتری نیست، چرا؟ چنانچه واژگان جامعه‌شناسی(مدخل شماره 415)جزو منابع مقطع دکتری است، پس چرا سایر فرهنگها و واژه‌نامه‌ها، از جمله مدخلهای شماره 540 و 505 و 507 و 508 و خصوصا 509 و 334 جزو آنها نیست؟ و علاوه بر این، چرا این تقسیم‌بندی منابع که برای مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری انجام گرفته، درمقدمه تعریف نشده تا مراجعه‌کننده به مقصود این تقسیم‌بندیها آگاهی لازم بیابد. کتاب دارای یازده فصل است و مباحث آن عبارت‌اند از» که با رعایت مختصرگویی، می‌توان چنین معرفی کرد: «بررسی جنبه‌های فرهنگ معنوی و سبکهای ادبی و هنری با نگرش اجتماعی، یازده فصل کتاب عبارت‌اند از:» 18-در اغلب قریب به اتفاق منابع مورد معرفی از لفظ«دراین کتاب»یا«در این اثر»استفاده شده است و وقتی این دو کلمه در تعدادی که این کتابشناسی معرفی کرده، یعنی 702 ضرب می‌شود، می‌توان نتیجه گرفت که چگونه در ازدیاد حجم غیرضروری کتاب، نقش بازی کرده و حال آنکه می‌شد از آنها استفاده نکرد، چرا که با توجه به آوردن مشخصات کتاب‌شناختی یک منبع، هنگامی که توصیفی در زیر عنوان آن آورده می‌شود، مسلما مقصود وصف همان منبع و کتاب مورد معرفی است و برای مختصر کردن کلام، دیگر نیازی به آوردن «در این کتاب»یا«در این اثر»یا«اثر فوق»نیست و مختصر اینکه خیلی از کلمات مندرج در این کتاب، می‌توانست حذف شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.