Skip to main content
فهرست مقالات

فلسفه تحلیلی و فلسفه زبان

نویسنده:

مترجم:

(30 صفحه - از 39 تا 68)

کلید واژه های ماشینی : فلسفه ،زبان ،ویتگنشتاین ،مور ،منطق ،راسل ،فیزیکی ،فلسفه تحلیلی ،فلسفه زبان ،نظریه ،سنت ،مفهوم ،حکم ،زبان متعارف ،فلسفه تحلیلی و فلسفه ،جهان ،روش ،فلاسفه تحلیلی ،تجربه‌گرایان ،اثر اصلی ویتگنشتاین دوره ،راسل و ویتگنشتاین دوره ،قواعد ،ذهنی ،اصلی ،واقعیت ،نظریه‌های فلسفی ،تحلیل فلسفی ،مسائل فلسفی ،پرسش ،آثار

خلاصه ماشینی:

"راسل در جستجوی خود برای امری که وجودش بلامنازع باشد به سراغ تجربه حاضر، و به خصوص داده‌های حسی رفت: آدمی می‌تواند بپرسد که آیا آنچه به واقع می‌بیند شیئی فیزیکی است یا نه ــ مثلا میزی که در برابر او است ــ ولی شخص نمی‌تواند این نکته را مورد سؤال قرار دهد که تأثیرات بصری یا داده‌های حسی را دریافت کرده است؛ در نتیجه، معلوم می‌شود آنچه به مفهوم دقیقا منطقی نامیدنی است و آنچه می‌توان فی‌الواقع درباره‌اش سخن گفت، عناصر تجربه حاضر آدمی است. قصد راسل از گزینش کلمه منطقی تحکیم این موضع بود که از طریق تحلیل ــ و به خصوص به یاری ساختار ایدئالی که منطق نمادی فراهم می‌کرد ــ می‌توان حقایقی بنیادی درباره چگونگی کارکرد هر زبانی را مکشوف کرد، و این انکشاف هم به نوبه خود ساختار بنیادی آنچه را که زبان به قصد توصیفش به کار می‌رود نشان خواهد داد. ویتگنشتاین چنین استدلال کرد که مفهوم تجربه‌ای کاملا خصوصی متضمن موارد زیر است: (1) اینکه آنچه در زندگی درون‌ذهنی هر فرد می‌گذرد فقط با زبانی قابل بحث است که فقط همان شخص که صاحب این حیات درون‌ذهنی است قادر به فهم آن است؛ (2) اینکه چنین زبان خصوصیی اصلا زبان محسوب نمی‌شود (و این نکته محل اصلی نزاعها بوده است)؛ و (3) اینکه نظریه رایج در مورد وجود وقایع درون‌ذهنی مطلقا خصوصی را نمی‌توان به نحو قابل فهمی بیان کرد، زیرا انجام چنین کاری متضمن این فرض است که آدمی می‌تواند به نحو غیرخصوصی (publicly) چیزی درباره موضوعی بیان کند که براساس خود این نظریه اشاره بدان در زبانی که منحصر به یک فرد نباشد ممکن نیست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.