خلاصه ماشینی:
"با توجه به این وسایل مهم زندگی فرهنگی،که رسانههای جمعی نامیده میشوند ملاحظه میشود که افزایش نیازهای افراد و جوامع نیازمند،به ما امکان میدهد که هدفهای نهایی توسعهء فرهنگی از قبیل شغل،مسکن و اوقات فراغت را تعیین کنیم.
سپس نویسنده اضافه میکند که در تدوین سیاستهای فرهنگی، یکی از دو راه زیر را میتوان انتخاب کرد:1-افزایش فعالیتهای فرهنگی خارج از مدرسه در این خصوص نویسنده با ارائهء نمونههایی از روشهای ابداعی و جدید کشورهای کانادا، مجارستان،ژاپن،مکزیک،هلند،تونس،ایالات متحدهء آمریکا و روسیه و همچنین معرفی گالری مرکز آفرینش کودکان در لهستان و مرکز هنری جوانان انگلستان تجارب عملی و کاربردی و نتایج آنها را مورد بحث قرار میدهد.
نویسنده با طرح فعالیتهای صورت گرفته در دیگر کشورها اقتصاد فرهنگ را به اختصار به تحلیل میکشد و در پایان این فصل به اهمیت تحقیق در عرصهء بر آوردها و پیشبینی نیازهای آیندهء فرهنگ میپردازد و میافزاید از آنجا که شکلهای زندگی فرهنگی به سرعت در حال تغییر است،آیندهنگری الزامی است.
در این فصل نخست به ارائهء تعاریفی در خصوص زندگی فرهنگی،توسعه فرهنگی،کنش فرهنگی و سیاست فرهنگی میپردازد و سپس با ارائه چند مثال زنده از مجمتعهای فرهنگی و آموزشی و شوراهای فرهنگی در یوگسلاوی و همچنین انجمنهای هنری منطقهای در انگلستان و چند کشور دیگر نقش دولت در ادارهء این مراکز و تبعات آن را تشریح میکند."