Skip to main content
فهرست مقالات

جایگاه راوی در رمان معاصر

نویسنده:

مترجم:

(8 صفحه - از 409 تا 416)

کلید واژه های ماشینی : رمان، راوی، جایگاه راوی در رمان معاصر، هنر، حماسه‌ها، ادبی، واقعیت، دعوی، پروست، زیبایی‌شناختی

خلاصه ماشینی: "این دعوی ضمنی و درونی (Immanent)که مؤلف هیچ‌گاه قادر به پرهیز از آن نیست ـ یعنی دعوی معـرفت دقیق مؤلف نسبت به همه وقایع و امور ـ مستلزم اثبات است، و دقت پروست، که همواره تا حد بدل‌شدن به وهم بسط می‌یابد، و همچنین تکنیک خرده‌بین (Micrological) او که از رهگذر آن وحدت امر زنده نهایتا به اجزایش تجزیه می‌شود، به راستی در حکم تلاشی است از سوی دستگاه حسی زیبایی‌شناختی در جهت ارائه همان اثبات، بدون آنکه از مرزها و حدود شکل تخطی کرده باشد. فقط اکنون می‌توان کارکرد شکل‌ساز رسانه توماس مان را تمام و کامل فهمید، یعنی همان خصلت کنایی معماگونه (Enigmatic irony) آثار او، که اگر در آن دقت کنیم، تقلیل آن به عناصر هجوآمیز محتوایی ممکن نیست: مؤلف با اشارتی کنایی که رشته‌های خود او را پنبه می‌کند، دعوی خلق امری واقعی را کنار می‌نهد، دعویی که با این حال هیچ کلامی، حتی کلام‌خود او، قادر نیست از آن طفره رود. آنچه لغو فاصله زیبایی‌شناختی در رمان معاصر را الزامی می‌کند، گرایش ذاتی خود شکل ادبی است، و در نتیجه همین گرایش است که سر خم‌کردن رمان در مقابل قدرت برتر واقعیت نیز محکوم می‌شود ـ همان واقعیتی که دگرگونی آن با توسل به تصویری خیالی (image)ممکن نیست، بلکه فقط به شیوه‌ای انضمامی، در واقعیت، میسر است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.