Skip to main content
فهرست مقالات

یارانه مستقیم کمک به نشر نیست؛ تخریب نشر است

مصاحبه کننده:

مصاحبه شونده:

(3 صفحه - از 5 تا 7)

خلاصه ماشینی:

"اگر کتابخانه‌ها اختیارات،تشکیلات، مدیریت ذیصلاح،آیین‌نامه درست و مدون و بودجه داشته (به تصویر صفحه مراجعه شود) تحول در اقتصاد کتاب ما زمانی آغاز می‌شود که از یک سو هزینه‌های تولید کتاب کاهش بیابد و از سوی دیگر شمارگان(تیراژ) بیشتر شود تبلیغ در نشر ما بی‌اندازه بدوی،بدوی و عقب مانده است. اگر بخواهیم درست برنامه‌ریزی کنیم،نمایشگاه را باید به گونه‌ای برگزار کنیم که به چرخۀ طبیعی اقتصاد کتاب و نشر لطمه نزند می‌شود که مدیریت نمایشگاه مواجه شده است. در هر حال بنده هم در شمار کسانی قرار می‌گیرم که معتقدند در برگزاری نمایشگاه کتاب،تعریف هدف‌های آن و چگونگی مدیریت آن تجدید نظر جدی و اساسی لازم (به تصویر صفحه مراجعه شود) است و رویداد نمایشگاه پیش از آن‌که حادثه‌ای فرهنگی یا تبلیغی و ترویجی تلقی شود،باید در چارچوب مصالح و مقتضیات اقتصاد و صنعت کتاب و نشر بررسی شود. درست است که از نابسامانی‌های نشر انتقاد می‌کنم و حتی به عنوان«منتقد اجتماعی نشر»یا به تعبیر دیگری«کسی که با دیدگاه‌های اجتماعی نشر کتاب را نقادی می‌کند»جایزه هم به من داده‌اند- البته این تعبیرها نظر داوران و کسانی بوده که نام مرا هم جزو برندگان جوایز قرار داده‌اند و خودم این عنوان و تعبیر را شاید نپذیرم-اما عمیقا بر این عقیده هستم که امکانات بالقوۀ نشر ما به حدی است که اگر درست سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و مدیریت کنیم،می‌توانیم اقتصاد و صنعت نشر را به شکوفایی برسانیم و این شکوفایی بر کل صنایع فرهنگی ما و در نهایت بر آفرینش فرهنگی جامعه ما و بر غنای فکری و معنوی ما می‌افزاید."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.