Skip to main content
فهرست مقالات

تحلیل رسانه ها

نویسنده:

(4 صفحه - از 19 تا 22)

کلید واژه های ماشینی : رسانه‌ها، خواب، تحلیل، تحلیل رسانه‌ها، فروید، کارکرد، اجتماعی، کارکردهای رسانه‌ها، پرخاشگری، آسابرگر

خلاصه ماشینی:

"از این دیدگاه رسانه‌های جمعی،عاملان گسترش فرهنگ‌ عامه پسند و حلقهء اتصال اساسی میان نهادهای جامعه و آگاهی‌ فردی و در خدمت پنهان کردن اختلاف طبقاتی‌اند و نیز همچون‌ مدافع طبقهء حاکم در جهت جلوگیری از مبارزهء طبقاتی و تغییر خطری که تحلیل‌ مارکسیستی رسانه‌ها را تهدید می‌کند، داشتن پاسخهای معین و از پیش اندیشیده‌ برای پرسشهایی است که‌ هنوز سؤال نشده‌اند. » نقد روانکاوانه آسابرگر در این بخش به خواننده نشان می‌دهد که چگونه‌ می‌توان از مفاهیم پایه‌ای موجود در متون روانکاوی برای مطالعهء راسنه‌ها استفاده کرد تا انگیزه‌های انسانی را بشناسیم و واکنشهای‌ خودمان را نسبت به آنچه می‌خوانیم،می‌بینیم و می‌شنویم،به‌ خوبی درک کنیم. »در این بخش مهمترین مفاهیمی که فروید ارائه کرد و به کمک آنها می‌توان به فهم نحوهء کار و چگونگی تأثیر رسانه‌ها نایل آمد،شرح داده می‌شود. چنان چه بیشتر محصولات‌ رسانه‌ها مشابه خواب‌ تلقی می‌شوند؛یعنی باید به دنبال تحریفها و مخفی کردن‌ها گشت فرآیند گسترش ثانونی نیز عبارت از پر کردن حفرهای‌ موجود در خواب و اصلاح ناسازگاری‌های درونی آن و اعمالی از این قبیل است؛به نحوی که«خواب آشکار»سازگار و منسجم به‌ نظر بیاید. سیمون لسر( Simon Lisser )در«داستان و ناخودآگاه» نظریه‌ای ارائه می‌دهد که می‌توان آن را به کارکرد رسانه‌ها نیز تعمیم داد:عالیترین فضیلت رانکاوی،از دیدگاه فایدهء بالقوه‌ای‌ که برای مطالعهء ادبی دارد،این است که ابعادی از ماهیت انسان‌ را،که همیشه ذهن بزرگترین قصه‌نویسان را به خود مشغول‌ داشته است،یعنی پایه‌های عاطفی ناخودآگاه و کاملا فهمیده‌ نشدهء رفتار را مورد کاوش قرار می‌دهد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.