Skip to main content
فهرست مقالات

تجربه زیباشناختی و خوداندیشی به مثابه فرایندهای رهایی بخش

نویسنده:

مترجم:

(28 صفحه - از 74 تا 101)

کلید واژه های ماشینی : خوداندیشی ،کانت ،زیبایی‌شناسی ،سوبژه ،خرد ،ابژه ،مثابۀ فرایندی رهایی‌بخش ،نظریۀ ،دیالکتیکی ،تاریخ ،زیبایی‌شناختی ،فرایند ،تجربۀ زیبایی‌شناختی و خوداندیشی ،هگل ،رهایی ،شیلر ،طبیعت ،مارکس ،هابرماس ،زیبایی‌شناسی و خوداندیشی ،نظریۀ انتقادی ،رهایی‌بخش ،میانجی‌گری ،سلطه ،مسئله ،تجربه زیباشناختی و خوداندیشی ،انسان ،دانش ،فلسفۀ انتقادی کانت ،فلسفۀ تاریخ

خلاصه ماشینی:

"این فرضیه‌ها سوالات مهمی را به دنبال دارند: رابطۀ غایی بین آزادی(خود مجرد)و مبنای حس‌پذیری(چیز فی نفسه)چیست،چطور آزادی ممکن است در جهان ابژکتیو تجربه که از طریق درک ساخته شده است مداخله کند،و رابطۀ نهایی بین جنبه‌های مختلف خرد و دانشی که تولید می‌کنند چیست؟در حقیقت،کانت به جای سوالی که در دانش علمی مطرح بود مسئله انواع دیگر ترکیب (سنتز)را مطرح می‌کند. به این ترتیب او می‌کوشد نشان دهد چگونه زیبایی‌شناسی می‌تواند نه فقط به مثابۀ الگوی رابطۀ آزاد و فاقد پیش فرض عمل کند بلکه می‌تواند فرایند رهایی‌بخشی تلقی شود که به تحقق آزادی در جهان طبیعی کمک می‌کند. حرکت از فلسفۀ انتقادی کانت به نظام خود هگل نمونه‌ای است از این فرایند:هگل می‌گوید،وقتی کانت ادعا می‌کند که ما فقط می‌توانیم تجلی‌های ظاهری ( appearances )را،یعنی ابژه‌ها را آن گونه که در چارچوب اپریوری(پیشین)ما شکل گرفته‌اند برای تجربه ممکن بشناسیم و شیء فی نفسه( thing-in-itself )شناختنی نیست، خود را در موقعیتی تناقض‌آمیز( self-contradictory )قرار می‌دهد زیرا با فرض شیء فی نفسه،خرد به عبارتی آن را قبلا شناخته است،و با ترسیم موقعیت شناسای فردی سوبژکتیو( subjective individual knower )و کمک او به دانش،خرد قبلا دانشی ابژکتیو را به وجود آورده است. از دیدگاه مسئله مورد نظر ما،تناقض(پارادوکس)زیبایی‌شناسی هگل آن است که در توصیف رابطۀ بین هنر و خرد تاریخی خوداندیش،هگل به طور اجتناب‌ناپذیر به این نتیجه می‌رسد که هنر با حرکت ایده به سوی تحقق خود،به تعالی برکشیده می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.