Skip to main content
فهرست مقالات

فلسفه هنر هایدگر

نویسنده:

مترجم:

(18 صفحه - از 150 تا 167)

کلید واژه های ماشینی : هایدگر، هنری، دازاین، انسان، فلسفۀ هنر هایدگر، اثر هنری، ذات تکنولوژی مدرن، ذات، ظهور، آشکارگی

خلاصه ماشینی:

"روشن ساختن میان14 برای فهمیدن فلسفۀ هنر هایدگر،ابتدا لازم است درک کنیم که همان نوع نگرش «خلاف عادت»که در بحث وی از تکنولوژی مدرن آشکار است،در دل شرح او از هنر و آثار هنری نیز وجود دارد. اما هایدگر تصدیق می‌کند که این افراد نیز،که فرض شده راجع به اشیاء مورد نظر در این‌جا اطلاع دارند-و در واقع هر کس می‌تواند در این جا مراد باشد-می‌دانند که این یک نظر خام و سطحی به اثر هنری است. قطعا نوعی متفاوت از موجود در میان ما نیست-مثل ذات تکنولوژی مدرن در نوع خود-بلکه آنچه در اثر هنری به کار است،عبارت است از پدیدآوردن«فضایی باز و روشن»22در راه ما،یا ظهور تاریخی یک میان یا عالم که در آن، آنچه فعلیت دارد،خود را نشان می‌دهد یا ظهور می‌یابد. اما یکی از جنبه‌های بسیار جالب توجه آثار بعدی هایدگر این است که آنها نیز دقیقا همان چیزی را آماج اصلی انتقاد قرار می‌دهند که وجود و زمان قرار داده بود،یعنی تأویل‌ها و نگرش‌هایی که آدمی را به نحوی انسان شناسانه26،یعنی به عنوان [مصداق]نوعی حضور27یا باشنده‌ای28قطعا متمایز،در درون عالم تلقی می‌کنند. اگر هنر،همان‌گونه که هایدگر نظر می‌دهد،یک رخداد گشودگی یا عریانی و انکشاف است،هرگز،تنها عریانی و انکشاف ظاهر موجودات نیست،بلکه عریانی[حقیقت]وجودشان است،عریانی چیزی همچون عالمی؛و هایدگر با یادآوری مؤکد مفهوم عالم که در وجود و زمان بیان شده بود،به کار اثر هنری، گشودگی آن«زمینۀ نسبی گشوده»51(هایدگر 1993:167)را نسبت می‌دهد،که فقط انسان در درون آن«اقامت دارد»52(پیشین:170). اما همان‌طور که دیدیم،ادعای مکرر هایدگر این است که نوع خصلت چیزگونگی،مورد نظر در اینجا را باید بر مبنای ویژگی کارگونگی اثر هنری به فهم درآورد و نه به عکس."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.