Skip to main content
فهرست مقالات

جنون خوانش و رب گری یه

نویسنده:

(22 صفحه - از 304 تا 325)

کلید واژه های ماشینی : رمان، رمان نو، قصه، روایت، تصویر، ادبی، ادبیات، متن، خواننده، مکان

خلاصه ماشینی:

"اگر درام را حرکتی از حادثۀ اولیه به حادثۀ پایانی بدانیم(حال با تمامی جابجایی‌ها و در هم ریختگی‌های قابل تصورش که در دستور کار نویسندگان مختلف قرار گرفته است)رب‌گری‌یه با حذف بارز حادثۀ پایانی، رمان را در یک سردرگمی معنایی فرو می‌برد که خوانندۀ داستان نمی‌تواند با اتکاء به داده‌های متن آنرا در ذهن خود کامل نماید. قصۀ نویسندگانی همچون داستایوفسکی به معنا منتهی می‌شوند و این یعنی سایه مولف در متن،رب‌گری‌یه در تقابل با این دیدگاه دست به دو عمل داستانی می‌زند: اول اینکه او در حذف داستان‌پردازی از ماجرای رمان می‌کوشد روح بنیادگرای داستان را که به روایت تمایل دارد،متوقف کند و با این کار از سمبل‌سازی و همچنین استعاره‌گرایی دور شود تا در ضمن بتواند ساختمان ذهنی قصه را آشنایی‌زدایی نماید. تلاش متن‌های رب‌گری‌یه این است که جای خالی روایت را با نوعی ساختار تفسیری پر کند بطوریکه همۀ عناصر ابژکتیو و عینی متن که موضوع چالش هستند در جریان تحول و شناسایی خود به عناصر سوبژکتیو و کاملا درون متنی تبدیل شوند. این حرکت مستمر به هیچ روی،رنگ و بوی روایت تصویری به خود نمی‌گیرد بلکه نوعی گزارش تصویری است که سعی دارد بدون داستانی خاص تشخص متنی خود را داشته باشد. رب‌گری‌یه برای ساختن این کابوس از تکنیک منحصر به فردی استفاده می‌کند:او در چینش ساخت بیرونی رمان به گونه‌ای عمل می‌کند که هیچ گونه واقعۀ کابوس‌گونه‌ای شکل نمی‌گیرد بلکه فضایی کابوس‌وار به وجود می‌آید و منشاء این کابوس دقیقا از قصۀ روان‌شناختی نو وام گرفته شده است. این بخش در یک قصۀ پلیسی قابل قبول به نظر می‌رسد اما شاید تنها چیزی که گزارشگر رب‌گری‌یه انجام نمی‌دهد داستان است او نگاه خود را بر اشیاء و اطراف متمرکز می‌کند و شروع به وصف آنها می‌نماید."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.