Skip to main content
فهرست مقالات

لکه ابر عابر آفاق نومیدی (نگاهی به شعر اخوان با تکیه بر تأثیر کودتای 28 مرداد 1332)

نویسنده: ؛ ؛ ؛

تابستان 1384 - شماره 41 علمی-پژوهشی (26 صفحه - از 251 تا 276)

کلیدواژه ها : شعر کلاسیک ،شعر نو نیمایی ،کودتای 28 مرداد ،مهدی اخوان‌ثالث

کلید واژه های ماشینی : اخوان ،شعر اخوان ،چهارپاره ،شعرهای نو ،شعر اخوان در دوره ،اوستا ،شعر کلاسیک ،شعرهای نو نیمایی ،قالب نو نیمایی ،شعر نیمایی ،سروده‌های پیش‌از کودتا مجموعه ،کلاسیک ،اخوان ثالت ،نیمایی ،اخوان در دوره ،چهارپاره سروده‌شده ،ارغنون ،شعرهای نو و کلاسیک ،زندگی و شعر اخوان ،سروده‌های مجموعه ،سروده‌های نو اخوان ،زندگی و شعر ،نو نیمایی ،سروده‌شده ،قالب چهارپاره ،سمبولیسم اجتماعی ،قطعه شعر ،شعر معاصر ،مهدی اخوان ،شعر زمستان

زندگی و شعر مهدی اخوان ثالت(م-امید)را می‌توان در سه دوره بررسی کرد:1-دوره آغازین(پیش از کودتای 28 مرداد).2-دوره میانی(از کودتا تا 1344).3-دوره فرجامین(از 1345 تا پایان).1-دوره آغازین:مواد ارزیابی شعر اخوان در این دوره، سروده‌هایی است که در مجموعه«ارغنون»چاپ شده و سروده‌های پیش از کودتا مجموعه «زمستان»که همگی در قالبهای کلاسیک و چهارپاره سروده شده است.2- دوره میانین(از کودتا تا 1344).پربارترین دوره زندگی شعری اخوان است که محصول آن نوسروده‌های مجموعه«زمستان»و مجموعه‌های«آخر شاهنامه»و«از این اوستا»است.اخوان در این دوره برترین شاعر سمبولیسم اجتماعی ایران است و با تأثیرپذیری از کودتای 28 مرداد به آفرینش منظومه‌های حماسی-اجتماعی بلندی چون«زمستان»، «چاووشی»، «کتیبه»، «قصه شهر سنگستان»، «مرد و مرکب»، «آخر شاهنامه»و...می‌پردازد که عمده اعتبار شعری او از آنهاست.3-دوره فرجامین(از 1345 تا پایان).در این دوره مجموع‌های«در حیاط کوچک پائیز، در زندان»، «زندگی می‌گوید...»و«دوزخ اما سرد»، قولی نزولی شعر اخوان را می‌سازند تا سرانجام همچون آغاز به شعر کلاسیک در مجموعه«تو را ای کهن بوم و بر دوست دارم»برسد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.