Skip to main content
فهرست مقالات

قصاص در ضرب

نویسنده:

(47 صفحه - از 97 تا 143)

کلید واژه های ماشینی : قصاص ،قصاص در ضرب ،روایت ،فقهی ،جنایت ،دیه ،امام ،القصاص ،جواز ،اسلامی ،مشروعیت قصاص در ضرب ،قصاص عضو ،قم ،حق ،مجنی‌علیه ،کتاب ،حکم ،جواز قصاص در ضرب ،ادله عام مشروعیت قصاص ،نقل ،عدم جواز قصاص در ضرب ،مفهوم ،ادله ،مسئله قصاص در ضرب ،سید محمد ،پیامبر ( ص ) ،حق قصاص ،بیروت ،دلایل مشروعیت قصاص در ضرب ،مشروعیت قصاص در ضرب دلیل

خلاصه ماشینی:

"از کمیسیون این گونه سؤال‌شده است: «برای جلوگیری از طغیان بعضی انسان‌ها آیا می‌توان در برابر سیلی یا لگد عمدی که بعضی افراد به دیگران وارد می‌کنند قصاص کرد یا نه؟» کمیسیون مزبور نیز چنین پاسخ داده است: ظاهرا در وارد کردن ضربات و لطمات مثل سیلی و لگدی که منجر به جرح نباشد(اعم از این که موجب احمرار، اسوداد و غیره باشد) شرط قصاص موجودنیست، بلکه موجب دیه می‌باشد اگر ضربه منجر به‌تغییر پوست بدن یا تورم گردد، النهایه در مورد ضربات و لطمات ساده و همچنین در مواردی که تنها اجرای حکم دیه و اکتفا کردن به آن موجب تجری و طغیان افراد باشد و باعث سوء استفاده کسانی که اهل‌توطئه و دعوا هستند و پول هم برای آنها مطرح نیست، بشود در این صورت جهت جلوگیری از محذورات و مفاسد و برای حفظ نظم، حاکم شرع می‌تواند متهم را محکوم به تعزیر نماید و نسبت به نظیر مواردفوق از امام امت مد ظله العالی استفتایی هست که به پیوست ارسال می‌شود. دلیل دوم: روایت قصاص قنبر تنها دلیلی که در کتاب کشف اللثام و مفتاح الکرامه(فقط این دو کتاب هستند که متعرض ادله خاص این بحث گردیده‌اند) برای جواز قصاص در ضرب ذکر شده روایت ذیل است: محمد بن یعقوب، عن محمد بن یحیی، عن احمد بن محمد، عن ابن محبوب، عن الحسن بن صالح الثوری، عن ابی جعفر علیه السلام، قال: ان امیر المؤمنین(ع) امر قنبر ان یضرب رجلا حدا فغلط قنبر فزاده ثلاثة اسواط، فاقاده علی(ع) من قنبر ثلاثة اسواط،((41)) امام باقر(ع) فرمود: امیر المؤمنین(ع) به قنبر فرمان داد که حد شرعی را بر مردی جاری ساخته و او را تازیانه زند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.