Skip to main content
فهرست مقالات

انواع بوروکراسی و توسعه فرهنگی: رویکردی و بری

نویسنده:

ISC (28 صفحه - از 229 تا 256)

کلید واژه های ماشینی : بوروکراسی، انواع بوروکراسی و توسعه فرهنگی، سیاسی، کاریزمایی، فرهنگی، سلطه، توسعه فرهنگی، کارکنان، نظام اداری، ساختار اداری

مقاله حاضر در صدد است با ارایه یک دیدگاه نظری اهمیت لزوم تناسب میان ساختارهای اداری، سیاسی و فرهنگی را به‌طور تئوریک نشان دهد.مبانی نظری این مقاله، محل تقاطع دو حوزه بسیار معروف جامعه‌شناسی ماکس وبر، یعنی جامعه‌شناسی فرهنگ و جامعه‌شناسی سیاسی اوست. بنابراین، با بیان ویژگیها و انواع ساختارهای سیاسی-اجتماعی و ارتباط تنگاتنگ آنها با ساختار اداری، نگارنده به بررسی ارتباط متقابل میان آن ساختارها و توسعه فرهنگی می‌پردازد.

خلاصه ماشینی:

"تئوریهای سلطه به عقیده بسیاری از دانشمندان از جمله«مامسن» 4 و«شرودر» 5 مشهورترین تئوری ماکس وبر در زمینه جامعه‌شناسی سیاسی، عبارت از «تئوری سلطه و اقتدار»(yrirohtua ؛ noitanimod ؛و یا tfahcsrreh در زبان آلمانی)اوست، که براساس آن وبر 6 سلطه را بر سه نوع می‌داند: الف-سلطه کاریزمایی‌(noitanimod citamsirahc)؛ ب-سلطه سنتی‌(noitanimod lanoitidart) ج-سلطه عقلانی-قانونی‌(noitanimod lagel-lanoitar) توضیح این نکته ضروری است که تحقق هیچ‌یک از اشکال فوق به صورت ناب‌(erup)در دنیای واقعی ممکن نیست و بنابراین جوامع صرفا از نظر ترکیب آنها با یکدیگر متفاوت خواهند بود؛به عبارت دیگر، سه شکل فوق فقط جنبه«نمونه آرمانی»(epyt-laedi)دارند که برای فهم ماهیت تحولات اجتماعی و شناخت جوامع و یا گروههای اجتماعی مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما از آنجا که سلطه عقلانی-قانونی بر حاکمیت دانش و معرفت مبتنی است و ویژگی محاسبه‌پذیری و تمایل به ارزیابی در همه حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ماهیت عقلانی آن را به طور غیر قابل وصفی افزایش می‌دهد، احتمال وقوع توسعه در ابعاد گوناگون در نظام بوروکراسی مبتنی بر این نوع سلطه به طور فزاینده‌ای سرعت می‌یابد و احتمال تطابق و همخوانی نتایج عملی با اهداف نظری نیز در این نظام بیشتر از نظامهای اداری دیگر می‌باشد. پس شناخت و تعریف ارتباط میان سنن و مقتضیات اداری نوین و نیز تعیین میزان ویژگیهای عقلانی در معجون نظام اداری موجود، نیازمند تحقیقات اجتماعی گسترده‌ای است که توجه همه‌جانبه و فوری دانشمندان و حاکمان را توأما طلب می‌کند؛به عبارت دیگر، برای بقا در دنیای رقابت فرهنگی و عرصه دنیای متمایل به«جهانی‌سازی»(noitasilabolg)، ایجاد پلی قویم و استوار میان ارزشهای سنتی و معرفت انسانی لازم به‌نظر می‌رسد وگرنه ممکن است نه از دین و اهداف ارزشی اثری باقی ماند و نه از انسانیت و نه خبری از توسعه فرهنگی، اقتصادی و سیاسی باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.