Skip to main content
فهرست مقالات

سوگیری هنجاری و اخلاقی در پژوهشهای دانشگاهی: مطالعه تطبیقی امور مربوط به دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاههای ایران

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (40 صفحه - از 187 تا 226)

کلیدواژه ها :

سوگیری هنجاری ،هنجارهای علم ،ضد هنجارهای علم ،جامعه‌پذیری دانشگاهی ،جو گروه آموزشی ،ساختار گروه آموزشی ،تجربیات طلبگی

کلید واژه های ماشینی : سوگیری هنجاری و اخلاقی، سوگیری هنجاری، دانشجویان، ضد هنجارهای علم، دانشجویان تحصیلات تکمیلی، دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاههای ایران، علم، سوگیری هنجاری دانشجویان، دانشگاهی، پیروی

در سوگیری هنجاری و اخلاقی دانشجویان‌ در فرایند تحقیقات دانشگاهی است و همچنین تحلیل چند متغیره این‌ مطالعه،حاکی از آن است که در میان عوامل دانشگاهی و دپارتمانی‌ «پیروی از ضد هنجارهای علم»بیشتر از«پیروی از هنجارهای علم» ارزیابی می‌شود.مقاله حاضر سوگیری هنجاری و اخلاقی دانشجویان‌ تحصیلات تکمیلی را در علم و تحقیقات دانشگاهی مورد مطالعه قرار می‌دهد.هدف این مقاله بررسی نوع سوگیری هنجاری و اخلاقی‌ دانشجویان تحصیلات تکمیلی و بررسی عوامل دانشگاهی و دپارتمانی‌ مؤثر بر این سوگیری است.در این مطالعه،تأثیر عوامل دانشگاهی نظیر

خلاصه ماشینی:

"امروزه این مسأله نظر و تلاش‌ بسیاری از جامعه‌شناسان و محققان را به خود معطوف کرده است که در فرایند تحقیقات و فعالیتهای علمی و دانشگاهی،کدامیک از این دو بعد (هنجارها و ضد هنجارهای علم)عملا بر رفتار دانشمندان و محققان‌ حاکمیت دارد و سوگیری هنجاری دانشمندان و ابعاد این سوگیری‌ چگونه تکوین و تبیین می‌شوند. جدول 1:نتایج تحلیل عاملی و تحلیل روایی گویه‌های مربوط به‌ سوگیری هنجاری در علم‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود) یافته‌ها و نتایج تحقیق: یافته‌های توصیفی و دو متغیره: نتایج توصیفی تحقیق نشان می‌دهد که دانشجویان تحصیلات‌ تکمیلی دانشگاههای مورد مطالعه،در مقایسه با ضد هنجارهای علم، وفاداری بیشتری نسبت به هنجارهای علم نشان می‌دهند. (به تصویر صفحه مراجعه شود) علاوه بر این همان طور که در جدول 3 مشاهده می‌شود،در نظر دانشجویان تحصیلات تکمیلی،استادان آنها بر خلاف سوگیری‌ هنجاری خود آنها،عملا وفاداری و تعهد کمتری نسبت به هنجارهای‌ علم در گروه آموزشی و در روابط حرفه‌ای و اجتماعی خود نشان‌ می‌دهند. مقایسهء اطلاعات و نتایج جداول 2 و 3 حاکی از آن است که با آنکه دانشجویان تحصیلات‌ تکمیلی وفاداری بیشتری نسبت به هنجارهای علم و تحقیقات‌ دانشگاهی نشان می‌دهند،از علما و دانشمندان نیز چنین انتظاری دارند، با این حال در رفتار واقعی استادان خویش در گروه آموزشی،وفاداری‌ و دلبستگی کمتری نسبت به هنجارهای علم،مشاهده می‌کنند. یافته‌های مربوط به برازش مدلهای رگرسیونی: در این مطالعه از تحلیل«رگرسیون چند متغیره»به دو روش‌ slo و slw برای تبیین سوگیری هنجاری دانشجویان در علم و تحقیقات دانشگاهی استفاده شده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.