چکیده:
در سوگیری هنجاری و اخلاقی دانشجویان در فرایند تحقیقات دانشگاهی است و همچنین تحلیل چند متغیره این مطالعه،حاکی از آن است که در میان عوامل دانشگاهی و دپارتمانی «پیروی از ضد هنجارهای علم»بیشتر از«پیروی از هنجارهای علم» ارزیابی میشود.مقاله حاضر سوگیری هنجاری و اخلاقی دانشجویان تحصیلات تکمیلی را در علم و تحقیقات دانشگاهی مورد مطالعه قرار میدهد.هدف این مقاله بررسی نوع سوگیری هنجاری و اخلاقی دانشجویان تحصیلات تکمیلی و بررسی عوامل دانشگاهی و دپارتمانی مؤثر بر این سوگیری است.در این مطالعه،تأثیر عوامل دانشگاهی نظیر
خلاصه ماشینی:
جدول 1:نتایج تحلیل عاملی و تحلیل روایی گویههای مربوط به سوگیری هنجاری در علم (به تصویر صفحه مراجعه شود) یافتهها و نتایج تحقیق: یافتههای توصیفی و دو متغیره: نتایج توصیفی تحقیق نشان میدهد که دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاههای مورد مطالعه،در مقایسه با ضد هنجارهای علم، وفاداری بیشتری نسبت به هنجارهای علم نشان میدهند.
دقت در نتایج اخذ شده حاکی از آن است که سوگیری هنجاری دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاههای مورد مطالعه،تفاوت معنیداری با هم ندارند،لیکن تفاوت قابل ملاحظهای در پیروی دانشجویان رشتههای چهار گانه از ضد هنجارهای علم و تحقیقات دانشگاهی ملاحظه میشود.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) علاوه بر این همان طور که در جدول 3 مشاهده میشود،در نظر دانشجویان تحصیلات تکمیلی،استادان آنها بر خلاف سوگیری هنجاری خود آنها،عملا وفاداری و تعهد کمتری نسبت به هنجارهای علم در گروه آموزشی و در روابط حرفهای و اجتماعی خود نشان میدهند.
یافتههای مربوط به برازش مدلهای رگرسیونی: در این مطالعه از تحلیل«رگرسیون چند متغیره»به دو روش slo و slw برای تبیین سوگیری هنجاری دانشجویان در علم و تحقیقات دانشگاهی استفاده شده است.
جدول 4:آمارهها و ضرایب مربوط به تحلیل رگرسیون چندگانه ابعاد دوگانه سوگیری هنجاری در علم به روش slo (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول 5:آمارهها و ضرایب مربوط به تحلیل چند گانهء ابعاد دوگانهء سوگیری هنجاری در علم به روش slw (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتیجهگیری و ارائه پیشنهادها: نتایج مبین این واقعیت است که دانشجویان مورد مطالعه، بیشتر به پیروی از هنجارهای علم و تحقیقات دانشگاهی از خود تمایل نشان میدهند تا به پیروی از ضد هنجارهای علم.