Skip to main content
فهرست مقالات

چند مفهوم بنیادی در زبانشناسی معاصر: تحلیل از دیدگاه دستور گشتاری

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (32 صفحه - از 29 تا 60)

کلید واژه های ماشینی : زبان، دستور، چامسکی، ساخت، قواعد، دستور زبان، کاربرد، مفهوم، خوش‌ساختی، جملات خوش‌ساخت زبان

فراگیری زبان و ج)تئوری در مورد کاربران زبان.در فصل سوم روشن ساخته‌ایم‌ که مفاهیمی نظیر"درست‌"،"قابل پذیرش‌"،"خلاف قاعده از نظر کاربرد"و "بدساخت از نظر معنائی‌"را نباید با مفهوم توصیفی‌"دستوری‌"اشتباه کرد.در فصل چهارم سعی کرده‌ایم به ین سؤال مهم پاسخ دهیم که چرا فراگیری زبان‌ فعالیتی خلاق و قاعده‌مند بوده و چرا وظیفهء یک زبانشناس در تدوین دستور یک‌ زبان در واقع فرض مجموعه محدودی قواعد واجی،صرفی،نحوی و معنائی‌ است که مجموعهء بی‌نهایتی از جملات خوش‌ساخت زبان را می‌تواند تولید نماید.در فصل پنجم اشاره کرده‌ایم که زبانشانی باید مجموعهء مناسبی از داده‌های زبانی را در زمینه خوش‌ساختی و ساختار گردآوری نموده و در عین‌ حال سعی نماید که فرضیهء جامعی را در مورد اصول حاکم بر زبان ارائه نماید. در این مقاله بعضی از مفاهیم بنیادی زبانشناسی معاصر از دیدگاه‌ دستور گشتاری را مورد بحث قرار داده و سعی کرده‌ایم که از سوء تفاهمهای‌ غیر علمی موجود در مورد این مفاهیم را روشن نمائیم.بعد از مقدمه‌ای کوتاه‌ در زمینه نظرات چامسکی در مورد مطالعهء زبان و ذهن،در فصل دوم سعی‌ کرده‌ایم روشن کنیم که چرا بقول چامسکی زبان آئینه‌ای از ذهن انسان باید تلقی‌ شود.در این زمینه سه تئوری مربوط به هم در مورد زبان را مورد بررسی و تحلیل قرار داده‌ایم:الف)تئوری در مربوط ساختار زبان ب)تئوری در مورد

خلاصه ماشینی:

"دقیقا همین وجه تمایز بین دانش زبانی و کاربردی است که باعث‌ گردید سوسور91تمایزی بین‌"زبان‌"02(دانش گویندگان از زبان که‌"واقعیت‌ اجتماعی‌"12است)و"گفتار"22(صورت فردی و کاربردی زبان)قایل باشد؛و بلومفیلد به اهمیت‌"توزیع تباینی‌"32اشاره کند(به عنوان مثال چون‌"دار" dar و "تار" tar در واژهء متفاوت در زبان فارسی با معانی متفاوت می‌باشند،لذا واجهای‌ /d/ و /t/ بایستی واحدهای تقابل‌دهنده معنا در ساختار زبان فارسی باشند)؛و پایک‌42وجه تمایزی بین مشخصات مربوط به‌ -emic و -etic در زبان‌ باز شناسد(به عنوان مثال دو صورت‌ /t/ و /d/ در مثال بالا تقابل‌دهندهء معنا،و در نتیجه واحدهای‌ -emic بوده ولی تلفظ مختلف و گونه‌های‌ موضعی هر کدام از آن اصوات که با تغییر در معنی همراه نیستند واحدهای‌ -etci خواهند بود)؛و بالاخره ساپیر52و آنگاه چامسکی به وجوه تمایز بین سیستم‌ انتزاعی دانش زبانی(توانش)و کاربرد آن(کنش)تأکید نمایند. با این حال در زبان‌شناسی و بررسی زبان چنین فرض می‌کنیم که ما با گویندگان و گویشورانی سر و کار داریم‌ که بدور از محدودیتهای کنشی بوده و بدین ترتیب کنش زبانی آنان مستقیما توانش زبانی‌شان را منعکس می‌کند و داوریهای آنان در زمینه قابلیت پذیرش‌ جملات زبان مستقیما شم زبانی این عده را در مورد خوش‌ساختی جملات‌ نشان می‌دهند. حال اگر اهل زبان نمی‌توانند نقش مستقیم چنین منبع ارجداری را،در مور ماهیت قواعد زبان،داشته باشند،پس چطور به آن مجموعه قواعد می‌توان‌ رسید؟در واقع زبان‌شناس نیز،مانند سایر دانشمندانی که در زمینه‌های علمی‌ ویژه فعالیت می‌کنند و علاقه‌مند کشف قوانین یا انتظامات در زمینه‌هایی‌ هستند که مستقیما قابل مشاهده و تجزیه و تحلیل نمی‌باشند،به طور غیر مستقیم به مطالعهء داده‌ها و واقعیات زبانی می‌پردازد و به ترتیب در زمینه‌های‌ زیر تحقیق می‌کند: الف)تجربهء مقدماتی:گردآوری مجموعه‌ای از داده‌ها در ارتباط با پدیدهء تحت مطالعه."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.