چکیده:
تحت تاثیر اتفاقاتی قرار میگیرند که کیلومترها با آنها فاصله دارند و برعکس. از این دیدگاه،نقطه شروع"جهانی شدن زمان"به گسترش و نفوذ جشنهای بزرگ مسیحیان(مانند اعیاد کریسمس و پاک)باز میگردد.بر این اساس، "جهانیسازی"پدیدهای کاملا غربی است که در اوایل قرون وسطی پدیدار شده است. جشنهای پایانی سال 1999،به عنوان محور تغییر هزاره،فرصت مغتنمی بود تا این تلقی ویژه از"جهانیسازی"در بوته آزمایش گذاشته شود.بنابراین، برای ارزیابی مجدد مفهوم این تئوری،تاثیر جشنهای جهانی هزاره بر جامعه ایران-کشوری که از دهه 1970 به بعد روند بسیار ویژهای از توسعه را طی نموده است-مورد مطالعه قرار گرفت.پس با استفاده از روشهای مشاهده مشارکتی در فضاهای خصوصی و عمومی،تحلیل رسانههای گروهی و توزیع پرسشنامه در میان دانشآموزان دبیرستانی،هدف از تحقیق دستیابی به این نکته بود که جامعه ایران چقدر از وجود جشنهای هزاره آگاه است،با فلسفه آن آشنائی دارد و تا چه حد در این جشنها شرکت کرده است-جشنهایی که از نظر تئوریکی هیچگونه ربطی به آنها نداشتند.تحقیقی که نتیجه آن این نظریه را که "زمان"جهانی شده است،به طور انتقادی زیر سؤال میبرد.ی و تاثیر آن بر گسترش ارتباطات امری قابل انکار نیست،ولی مسائلی از قبیل منشاء،مقصد و اشاعه فرآیند آن موضوعاتی نیستند که دانشمندان علوم اجتماعی درباره آنها توافق داشته باشند.برخی از نظریهپردازان(مانند گیدنز)ریشههای"جهانی سازی"را حتی در اعصار ما قبل انقلاب صنعتی جستجو کرده و معتقدند تنها چیزی که در قرن بیستم صورت گرفت تشدید آن بود.مضافا اینکه،روند "جهانیسازی"یک فرآیند دیالکتیکی تلقی میشود که براساس آن وقایع محلی
خلاصه ماشینی:
فرضیه اصلی تحقیق این است:از آنجا که ایران بخشی از نظام جهانی (world system) است،این انتظار که جشنهای هزاره به عنوان یک پدیده جهانی شده (phenomenon globalised) بایستی در ایران نیز صورت بگیرد،توقعی بیجا نخواهد بود.
بر همین قیاس،در دنیای مدرن روابط اشکال اجتماعی و وقایع محلی با رویدادهای دوردست مرتبط میباشد: " جهانیسازی ذاتا به همین فرآیند کشدار کننده (stretching process) برمیگردد،تا آنجا که راههای ارتباط میان نواحی یا موقعیتهای اجتماعی مختلف از یک طرف سطح زمین به طرف دیگر آن به طور کلی شبکهبندی میشود" Giddens) 0991:46) بنابراین،جهانیسازی از نظر گیدنز به صورت فرآیندی دیالکتیکی تعریف میشود که روابط اجتماعی را در سطح جهانی چنان تشدید میکند که وقایع محلی تحت تاثیر حوادثی قرار میگیرند که کیلومترها دورتر اتفاق میافتند و بالعکس.
روشهای تحقیق برای شناخت و ارزیابی جایگاه ایران در نظام جهانی زمان (system of time the global در شامگاه هزاره جدید،نگارنده از روشهای تحقیق زیر استفاده نمود: تحلیل محتوای موضوعهای مطرح شده در رادیو،تلویزیون، روزنامهها و مجلات محلی و ملی رایج،و نشریات دانشگاهی؛ تحلیل پاسخهای دانشآموزان دبیرستانی از نقاط مختلف ایران (به طور عمده از شمال غرب)به پرسشنامهای درباره هزاره؛ مشاهدات انجام شده توسط محقق و حدود 051 نفر از دانشجویان از نقاط مختلف ایران که از طرف نگارنده مسئول شده بودند در صورت مشاهده هرگونه جشنی در رابطه با هزاره آن را به وی گزارش دهند.
نتیجهگیری تئوریهای"جهانیسازی" (globalisation) و"زمان جهانی" (global time) راه موثر و مفیدی را برای تفسیر یافتههای نگارنده و نیز فهم تعریف جدید از مدرنیته در ایران بعد از انقلاب اسلامی ارائه کردند.