Skip to main content
فهرست مقالات

شعر "موج نو" و شعر "حجم گرای" معاصر فارسی

نویسنده: ؛

پاييز 1382 - شماره 188 علمی-پژوهشی (24 صفحه - از 157 تا 180)

کلیدواژه ها : شعر معاصر فارسی ،موج نو ،شعر حجم گرا ،شعر مدرن

کلید واژه های ماشینی : موج نو ،شعر موج نو ،گرا ،شعر معاصر فارسی ،شاعران موج نو ،شعر حجم‌گرا ،اشعار شاعران موج نو ،شعر حجم ،یدالله رؤیایی ،حجم گرا ،شعر معاصر ،شعر حجم گرا ،شعر نیمایی ،جریان شعر نیمایی ،اسماعیل نوری علاء ،جریان شعر ،شعر نو ،حجم‌گرا ،رؤیایی ،شعر فارسی ،معاصر فارسی ،یدالله ،تعهـد ،جریان موج نو ،نوری علاء ،جریانهای شعری ،دهة چهل ،معاصر ،نیمایی ،احمدرضا احمدی

در دهه چهل قرن شمسی حاضر جریان جدیدی در شعر معاصر فارسی ظهور کرد که به دلیل گسست کامل از جریانهای شعری پیش از خود و به سبب غرابتی که در اندیشه‌ها و اشعار بانیان و شاعران آن وجود داشت، به «موج نو» مشهور شد، و پس از گذشت مدتی کوتاه، با تغییراتی اندک، در هیأت «شعر حجم‌گرا» نمودار شد. این جریان در مقایسه با جریان شعر «سنت‌گرا» شعری بود «سنت گریز» یا حتی «سنت ستیز» بود و در مقایسه با جریان «شعر نو یا نیمایی»، مدرن می‌نمود چنان که شعر «نو»ی نیمایی پیش از خود را نیز «کهنه» می‌انگاشت. همچنین در قیاس با «شعر متعهد و ملتزم» که طرفدار نظریه «هنر برای مردم» بود و شعر را وسیله می‌دانست نه هدف، این جریان شعری هوادار نظریه «هنری برای هنر» بود و در جستجوی دستیابی به «شعر محض یا ناب» به غیر متعهد بودن شعر تاکید داشت. به همین دلیل، «جامعه گرایی» و «محتوا گرایی» که از اصول جریان شعر نیمایی بود، در این جریان جایگاهی نداشت، و «فرد گرایی» اساس کار را تشکیل می‌داد. در یک کلام، در این جریان با شاعرانی روبرو هستیم سنت ستیز، تعهد گریز، رویگردان از جامعه گرایی و محتواگرایی، و مدعی شعر مدرن و طرفدار شعر محض که از هر قید و بند فکری، اجتماعی، اخلاقی و ادبی آزاد باشد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.