Skip to main content
فهرست مقالات

شعر "موج نو" و شعر "حجم گرای" معاصر فارسی

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (24 صفحه - از 157 تا 180)

کلیدواژه ها : شعر معاصر فارسی ،موج نو ،شعر حجم گرا ،شعر مدرن

کلید واژه های ماشینی : شعر ،موج نو ،شعر موج نو ،شاعران موج نو ،جریان ،رؤیایی ،شعر حجم ،اشعار شاعران موج نو ،شعر حجم‌گرا ،نیمایی ،تعهـد گریزی شاعران موج نو ،حجم‌گرا ،هنر ،جریان شعر ،شعر نو ،یدالله ،حجم گرایی ،اسماعیل نوری علاء ،یدالله رؤیایی ،تعهـد ،اسماعیل ،سیاسی ،شعر معاصر فارسی ظهور ،اصول جریان شعر نیمایی ،جریان موج نو ،اشعار فردگرایانة شاعران موج نو ،ادبی ،حجم گرا ،شعر " موج ،اجتماعی

در دهه چهل قرن شمسی حاضر جریان جدیدی در شعر معاصر فارسی ظهور کرد که به دلیل گسست کامل از جریانهای شعری پیش از خود و به سبب غرابتی که در اندیشه‌ها و اشعار بانیان و شاعران آن وجود داشت، به «موج نو» مشهور شد، و پس از گذشت مدتی کوتاه، با تغییراتی اندک، در هیأت «شعر حجم‌گرا» نمودار شد. این جریان در مقایسه با جریان شعر «سنت‌گرا» شعری بود «سنت گریز» یا حتی «سنت ستیز» بود و در مقایسه با جریان «شعر نو یا نیمایی»، مدرن می‌نمود چنان که شعر «نو»ی نیمایی پیش از خود را نیز «کهنه» می‌انگاشت. همچنین در قیاس با «شعر متعهد و ملتزم» که طرفدار نظریه «هنر برای مردم» بود و شعر را وسیله می‌دانست نه هدف، این جریان شعری هوادار نظریه «هنری برای هنر» بود و در جستجوی دستیابی به «شعر محض یا ناب» به غیر متعهد بودن شعر تاکید داشت. به همین دلیل، «جامعه گرایی» و «محتوا گرایی» که از اصول جریان شعر نیمایی بود، در این جریان جایگاهی نداشت، و «فرد گرایی» اساس کار را تشکیل می‌داد. در یک کلام، در این جریان با شاعرانی روبرو هستیم سنت ستیز، تعهد گریز، رویگردان از جامعه گرایی و محتواگرایی، و مدعی شعر مدرن و طرفدار شعر محض که از هر قید و بند فکری، اجتماعی، اخلاقی و ادبی آزاد باشد.

خلاصه ماشینی:

"همانطور که پس از مکتب سمبولیسم در اروپا گروهی ازجوانان در عرصة شعر و ادب ظاهر شدند و در برابر همه سنتها و موازین شعری پیش از خود عصیان کردند و هذیان‌های ذهنی و روانی خود را بی‌هیچ آراستگی و پیراستگی به عنوان شعر ناب عرضه کردند و حتی نام مکتب خود یعنی «دادائیسم» را به طور تصادفی از میان فرهنگ لغت استخراج کردند(1) و همان طور که برخی از شاعران دادائیست بعدها سعی کردند تا نظم و نظامی به افکار و عقاید خود بدهند و قواعد و قوانینی را برای خویش وضع کنند و این تلاشها در نهایت به ایجاد مکتب جدیدی با عنوان «سوررئالیسم» منجر شد، در ایران هم بسیاری از شاعران موج نو نیز پس از مدتی به این نتیجه رسیدند که باید برای شعر خود اصول و قواعدی دست و پا کنند که همین مسأله در نیمه دوم دهه چهل به ظهور «شعر حجم گرا» به رهبری یدالله رؤیایی منجر شد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.