Skip to main content
فهرست مقالات

واکنشی نسبت به درماندگی انسان در «عصر بدگمانی» :(Tropismes) تروپیسم

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (20 صفحه - از 213 تا 232)

کلیدواژه ها :

رمان نو ،ادبیات فرانسه ،ناتالی ساروت ،عصر بدگمانی ،تروپیسم

کلید واژه های ماشینی : رمان، تروپیسم، ناتالی ساروت، ساروت، رمان نو، رویکرد نوین نویسندة کتاب تروپیسم، انسان، کتاب تروپیسم، نویسندة کتاب تروپیسم نسبت، عصر بدگمانی

داستان‌نویسی فقط به نقل رویدادهای جهان نمی‌پردازد. داستان یا رمان، مکان مناسبی است برای بازنگری در مسائل جهان و یا تلاشی است برای بازسازی آن. در عرصة ادبیات فرانسه، ناتالی ساروت یکی از پیشگامان نهضت رمان نو محسوب می‌شود که در دهة 30-40 میلادی به طرح سئوالهایی در باب جهان پیرامون و درک مفهوم نوینی از حالات و گفته‌های انسانها می‌پردازد. در سال 1939 ساروت در واکنشی به نوع روابط انسان و جهان پیرامونش به انتشار کتاب تروپیسم اقدام می‌نماید و در آن درماندگی انسان عصر تمدن را با به کارگیری تکنیکهای نوین رمان‌نویسی به تصویر می‌کشد. نگارندة این مقاله با تکیه بر آثار ناتالی ساروت به بررسی رویکرد نوین نویسندة کتاب تروپیسم نسبت به جهان پیرامونش می‌پردازد.

خلاصه ماشینی:

"به این ترتیب، از همان سالها، اصطلاح «رمان نو» که در مخالفت و انتقاد از شکل جدید رمان نویسی به وجود آمده بود، جای خود را در حوزة ادبیات فرانسه باز کرد و تا عصر حاضر بیانگر آثار نویسندگانی شد که یگانه وجه مشترک آنان، نفی ساختارهای سنتی رمان‌نویسی بوده است. با توجه به اهمیت جایگاه ناتالی ساروت به عنوان اولین نویسندة رمان نو در عرصة ادبیات فرانسه و همچنین با توجه به ارزشی که مفهوم «تروپیسم» در شناخت نویسنده و آثار او و بالاخره در شناخت رمان نو به عنوان پدیدة ادبی نیمة دوم قرن بیست فرانسه دارد، در این مقاله با بررسی کتاب تروپیسم (واکنشها) به تحلیل ارتباط میان انسان عصر تمدن و بازتاب آن در ادبیات می‌پردازیم. به این ترتیب انسان عصر تمدن به مرور دست نیافتنی تر و تعریف ناپذیرتر ‌شد تا جایی که ساروت در کتاب عصر بدگمانی نوشت :‌«همچنین می‌توان دریافت که شخصیت داستانی از حمایت دوگانه و باوری که رمان‌نویس و خواننده به او داشته‌اند و به واسطة‌ آن استوار و پابرجا می‌شده، و با قدرت و ثبات، همة سنگینی داستان را بر شانه‌های پهن خود حمل می‌کرده، بی‌بهره مانده است و امروزه متزلزل شده، در هم می‌شکند». ک، همان) ناتالی ساروت بر این باور بود که انسان » عصر بد گمانی « نسبت به واقعیت هویت و قدرت خود بدگمان شده، و در جستجوی توازن و تعادلی نوین و بالاخره هویتی جدید است که با یافته های گذشتگان تعریف‌پذیر نیست و برای به تصویرکشیدن آن نیاز به خلاقیت نوینی دارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.