Skip to main content
فهرست مقالات

صلح بااسرائیل از دیدگاه فقهی

نویسنده:

(15 صفحه - از 46 تا 60)

کلید واژه های ماشینی : اسرائیل ،صلح ،زمین ،فقهی ،سرزمین ،اسلام ،سرزمین فلسطین ،اسرائیل از دیدگاه فقهی ،جنگ ،مالیات ،امام ،صلح با اسرائیل ،وقف ،استعماری ،دیدگاه ،دولت ،غنیمت ،مالکیت ،حکم ،روایت ،تقسیم ،مالکیت سرزمین فلسطین ،صلح عرب ها و اسرائیل ،سرزمین فلسطین از دیدگاه شرع ،مسئله صلح عرب ها ،عمر بن خطاب ،طرح ،مسلمانان و سرزمین فلسطین ،زمین ها ،مسئله

خلاصه ماشینی:

"این که، سرزمین فلسطین قبل از فتوحات اسلامی تحت سلطه رومیان بوده است و دوم آن که، فتح این سرزمین به دست مسلمانان از راه لشکر کشی و جنگ صورت گرفته است، که در اصطلاح فقه اسلامی «مفتوحة عنوة» خوانده و چنین تعریف می شود: «سرزمین هایی که با لشکرکشی مسلمانان و به کمک قوای نظامی و پس از جنگ بین آنان و ساکنان آن سرزمین گشوده شده باشد. امام مالک - این فتوا از امام حنبل نیز روایت شده است - چنین فتوا داده است: سرزمین های فتح شده تقسیم نمی شود، بلکه برای مسلمانان وقف می شوند و مالیات زمین جهت منافع عمومی آنان هزینه می شود، مثل هزینه سربازان، ساختن پل ها، مساجد و کارهای عام المنفعه؛ البته در صورتی که امام در تقسیم آن مصلحتی در نظر نداشته باشد. 2. امام ابوحنیفه و ثوری - چنان که همین نظر در روایت دیگری از امام احمد بن حنبل نقل شده - عقیده بر این داشتندکه: امام (رهبر مسلمانان) با این زمین ها دو کار می تواند انجام دهد: آنها را بین جنگجویان مسلمان تقسیم کند یا به دست اندرکاران زمین واگذاشته، از آنان مالیات بگیرد. () با روشن شدن مسئله اشغال اسرائیلی و ابهام زدایی از اهداف آن، پاسخ کوتاه پرسشی که مطرح شد، این گونه خواهد بود: بر مسلمانان فرض است که جهت باز پس گیری تمامی سرزمین فلسطین تلاش کنند، همچنان که هرگونه ارتباط و بده بستان با این دولت که پایگاه استعماری دولت های غربی است، جایز نمی باشد و مسلمانان می بایست از آن پرهیز نمایند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.