Skip to main content
فهرست مقالات

نراقی و خبر واحد

نویسنده:

(29 صفحه - از 79 تا 107)

کلید واژه های ماشینی : خبر، حجیت خبر واحد، نراقی، ظن، حکم، نراقی و خبر واحد، حجیت خبر واحد دلالت، حکم شرعی، اجماع، روایات، حجت، سیره، احتیاط، مقام اثبات حجیت خبر واحد، اثبات حجیت خبر واحد، جواز عمل به خبر واحد، دلالت، مفاد ادله حجیت خبر واحد، دلیل، ادله حجیت خبر واحد، عمل، خبر ثقه، مفادش حجیت خبر ثقه، اثبات، حرمت عمل به ظن دلالت، عمل به خبر واحد، حجیت اخبار و احادیث ائمه، عدم حجیت خبر واحد، خبر واحد مفید علم حجت، مساله حجیت خبر واحد

خلاصه ماشینی: "نقد دیگری که متوجه این مقام می گردد، این است که قطعا مفاد ادله حجیت خبر واحد این نیست که هر خبر مظنون الصدق حجیت دارد؛ زیرا گذشت که مفاد اخبار و احادیث، حجیت خبر خاص و مقید به قیودی نظیر ثقه و عادل بودن راوی و مانند اینها است و قدر متیقن از اجماع هم چنین خبری است نه مطلق خبر مظنون الصدق و بنای سیره عقلا هم بر عمل به خبر ثقه است، نه هر خبر مظنون الصدق ودست کم قدر متیقن از بنای عقلا خصوص خبر ثقه است، پس اگر پذیرفته شود که ادله یاد شده بر حجیت خبر واحد دلالت دارند، نمی توان گفت: مفاد آنها حجیت هرخبری است که موجب پیدایش ظن شود، بلکه باید منظور از حجیت و اعتباری که از آنها استفاده می شود، حجیت خاصه باشد، ولی هیچ دلیلی وجود ندارد که مدلول اجماع و سیره عقلایی را تعیین کند و لذا باید قدر متیقن گیری کردو ظاهرا قدر متیقن از معقد اجماع، خبر عادل ثقه است، چنان که قدر متیقن از سیره عقلایی، عمل به خبر ثقه است وبعید نیست که گفته شود: قدر متیقن از بنای ایشان، عمل به خبر ثقه مظنون الص دور است؛ زیرا در غیر این مورد،عمل آنان، محرز نیست و گفتن ندارد که این معنا غیر از ادعای مرحوم نراقی است؛ زیرا او می گوید: هر خبری که ازائمه نقل شده است و در کتاب های شیعه آمده، چه سند داشته باشد و چه نداشته باشد، حجیت دارد اما به شرط این که مظنون الصدور باشد، ولی این سؤال مطرح است که منظور از این ظن، چه ظنی است؟ آیا منظور، ظن نوعی است یاظن شخصی؟ اگر منظور، ظن نوعی باشد اشکالش این است که کدام نوعی است که اخبار رسیده از ائمه اطهار(ع) رامظنون الصدق می داند؟!!!"

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.