Skip to main content
فهرست مقالات

معرفی کتاب؛ راهنمای نظریه معرفت

(14 صفحه - از 145 تا 158)

خلاصه ماشینی:

"مؤلف ضمن بررسی مختصر دیدگاه کانت، این نکته مهم را گوشزد می‌کند که اغلب فیلسوفان معاصر پذیرفته‌اند که بدون باورهای پیشین ما نمی‌توانیم به توصیف آنچه ادراک می‌کنیم بپردازیم و حتی برای مدنظر قرار دادن شواهد حسی، پیشاپیش به باورها نیازمندیم. مؤلف ضمن نقد این روش و بررسی برخی ویژگی‌های دیگر در وثاقت‌گرایی، تاکید می‌کند که در تعریف معرفت باید آن را به‌گونه‌ای توضیح دهیم که بتوانیم صدق یک باور را در شرایط خاص تبیین کرده و به قاعده‌ای فراگیر دست یابیم که روند تولید چنین باورهای صادقی را به دست دهد. مؤلف بر این نکته تأکید می‌کند که برای معرفت به اینکه یک عمل خاص، درست است یا مثلا فلان شخص از نظر اخلاقی، قابل تحسین است، نیازی نیست تا یک نظریه عام فلسفی را در اختیار داشته باشیم زیرا همه ما به تجربه دریافته‌ایم که می‌توانیم غالبا قضاوت‌های موثقی را در این قبیل موارد انجام دهیم بی‌آنکه از روش یا معیارهایی که به‌کار می‌گیریم توصیف دقیقی ارائه کنیم. از این‌رو، چرا نباید خود را از معرفت درباره اینکه مثلا: «دروغ گفتن، دزدی و مانند آن، کار ناشایستی است»، برخوردار بدانیم هرچند نتوانیم تبیین‌های بی‌دغدغه‌ای را درباره چگونگی و چرایی آن ارائه کنیم؟ مؤلف برای بررسی دقیق‌تر معرفت‌شناسانه درباره باورهای اخلاقی از مشابهت‌های باورهای اخلاقی با برخی انواع دیگر از باورها کمک می‌گیرد. در پایان این فصل، مقایسه‌ای میان طبیعت‌گرایی و رویکرد بیزی انجام می‌شود و سرانجام مؤلف علاوه بر ضرورت توجه به جنبه‌های طبیعی در بررسی معرفت و ابعاد آن، کاستی‌هایی را که ممکن است تکیه بیش از حد بر این روش و نادیده گرفتن تأملات فلسفی به‌دنبال داشته باشد بیان می‌کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.