خلاصه ماشینی:
"اما پیش از آنکه این گام را برداریم،باید از خود بپرسیم انسان بودن یعنی چه؟-بعبارت دیگر،آن عنصر انسانی که باید بعنوان عامل اساسی در عملکرد نظام اجتماعی مورد بررسی قرار گیرد،چیست؟ این بررسی از قلمرو دانشی که«روانشناسی»نام دارد فراتر میرود.
انسان،در گذشته،به آسانی قریب خورده است-و هنوز هم قریب میخورد-،که شکل ویژهای از انسان بودن را بعنوان ذات انسانی خود قبول کند.
بنابراین اگر منظور از Sapiens دانش،یعنی اندیشهای که برای فهم هسته هر پدیدهای تلاش میکند،و اندیشهای که از سطح فریبانگیز به«حقیقت حقیقی»راه پیدا میکند، و اندیشهای که هدفش زیر نفوذ قرار دادن نیست،بلکه هدفش درک کردن است باشد،در اینصورت تعریف Homo Sapiens براستی تعریف درستی از انسان خواهد بود.
اما از نقطهنظر نیروی بالقوه انسانی،بدلیل قابلیتی که انسان در گفتن«نه»- اثبات حقایق،عشق،و همسازی-حتی به قیمت بقای جسمی خود دارد- از دیگر حیوانات متمایز است.
در حقیقت،درباره اینکه«انسان بودن یعنی چه؟»،اکنون نمیتوان کلام آخر را بیان کرد:در حقیقت چنین بنظر میرسد که این کلام آخر را هیچگاه نمیتوان بیان داشت،حتی اگر تحول انسان،از مرحله تاریخی فعلی نیز که انسان تازه قدم در دوره«انسان کامل بودن»گذاشته است، فراتر رفته بود.
آگاهی ما نسبت به انسانیت،همانطور که Terence گفته است،آگاه بودن نسبت به این مطلب است که: "Homo sum,nil humani a me alienum puto" (من انسانم و هیچ چیز انسانی با من بیگانه نیست.
حتی اگر نظم اجتماعی بتواند هر بلایی که میخواهد بر سر انسان بیاورد:گرسنهاش نگه دارد،شکنجهاش بدهد،به زندانش اندازد،یا او را پر بخوراند-این کارها بدون نتایج معینی که ناشی از شرایط زیست انسانی است،میسر نخواهد شد."