Skip to main content
فهرست مقالات

فلسفه امامت از منظر صدرا

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : امام ،امامت ،حق ،تجرد ،انسان ،نبی ،علم ،صفات ،مقام امامت ،حضرت رضا ( ع ) ،جهان ،روایت ،پیشین ،هستی ،مقام امامت و صفات امام ،پیوند ،حرکت ،امام صادق ( ع ) ،مبانی ،علم ائمه ،صفات ائمه بر اساس مبانی ،کمالات ،اصول ،قدرت ،مردم ،صفات ائمه ( ع ) ،آثار ،نکته ،اساس ،جهان هستی

خلاصه ماشینی:

"جان نباشد جز خبر در آزمون هر کرا افزون خبر، جانش فزون جان ما، از جان حیوان بیشتر از چه زانرو که فزون دارد خبر پس فزون از ما، جان ملک کو منزه شد از حس مشترک از ملک جان خدا و ندان دل باشد افزون، تو تحیر را بهل ز آن سبب آدم بود مسجودشان جان او افزونتر است از بودشان ورنه بهتر را سجود دون تری امر کردن هیچ نبود در خوری کی پسندد عدل و لطف کردگار که گلی سجده کند در پیش خار جان چو افزون شد گذشت از انتها شد مطیعش جان جمله چیزها (36) 3ـ تفسیر و تبیین فلسفی صفات ائمه(ع) الف ـ عینیت مقام امامت و صفات امام: چنان که گفتیم امام در قوس صعود از لحاظ درجه وجودی برترین مقام را دارد و امامت و صفات امام از این درجه برتر وجود سرچشمه می‌گیرند و چون کمالات وجودی یک امر خارجی و عینی است، انتخاب و انتصاب از طرف مردم در تحقق آن نقشی نخواهد داشت. (68) ه ـ امام می‌تواند مصدر اعجاز و کرامت باشد چنان که در بحث مربوط به مبانی صفات ائمه بیان شد، فاعلیت الهی یعنی قدرت بر ایجاد ماهیات معدوم، و اعدام ماهیات موجود و تصرف در جهان هستی و ماده عالم، در شأن درجات پائین وجود، همانند جماد و نبات و حیوان نیست بلکه در انحصار موجودات فوق ماده، یعنی موجودات مفارق و مجرد است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.