Skip to main content
فهرست مقالات

معرفی کتاب آموزش، دین و گفتمان و اصلاح فرهنگی در دوران قاجار

نویسنده:

(3 صفحه - از 40 تا 42)

کلید واژه های ماشینی : اصلاح فرهنگی در دوران قاجار، اصلاح، مدارس، کتاب تأسیس مدرسه دار الفنون، کتاب، دار الفنون، اروپایی، سیاسی، اصلاح آموزشی، قرن نوزدهم

خلاصه ماشینی:

"این اثر گزارشی جامعو تحلیلی از اصلاح آموزش در ایران قرن نوزدهم‌ برجسته-برنامه اصلاحی عباس میرزا و انقلاب مشروطیت-که درست‌ صد سال از هم فاصله داشتند را نشانهء آغاز فرآیند نوگرایی در ایران دانسته است‌ و می‌گوید:این کتاب نوگرایی در ایران را از طرح یک پرسش پرمعنا از سوی‌ ولیعهد تا به صحنه آمدن یک انقلاب مورد بررسی قرار می‌دهد. مؤلف در نخستین فصل کتاب تحت عنوان:نظام جدید در دوران‌ عباس میرزا و محمد شاه شرح می‌دهد که آموزش به‌ سبک اروپایی در ایران به‌عنوان بخشی از اصلاحاتی‌ است که عباس میرزا نایب السلطنه،پس از تحمل یک‌ رشته شکست‌های نظامی در برابر روسیه به راه‌ انداخت. این مدرسه به‌عنوان نخستین مؤسسهء آموزشی به سبک‌ اروپایی که بانی آن دولت بود،نشانگر درک فزاینده نیاز به اصلاح آموزشی به‌ عنوان جزی از اصلاحات گسترده‌تر بود. عنوان فصل ششم کتاب انجمن معارف است،خانم رینگر معتقد است: انجمن معارف نخستین تلاش سازمان‌یافتهء غیردولتی برای ترویج اصلاح‌ آموزشی در ایران بود. مؤلف در فصل هفتم با عنوان مدرن‌سازی،اصالت فرهنگی و نبرد برای‌ ایران(1906-1860/1285-1238 ش)بیان می‌کند که با تأسیس مدارس‌ جدید در نیمه دوم قرن نوزدهم و به همراه آن،سیاسی و همگانی شدن جنبش‌ اصلاحی،کشمکش بر سر مدرن‌سازی کار را به بحران کشانید. عناوین مورد بحث در این فصل بدین شرح است:«اصلاح از مرکز»،«میرزا ملکم خان»،«تغییر برنامهء اصلاحی:راه‌حل بومی»،«ابو طالب بهبهانی»، «سیاحتنامه ابراهیم بیگ»،«عبد الرحیم طالبوف»،«زنان:نمادگان فرهنگی»، «بحران و سنت-تهدید فکری اصلاح آموزشی»و«پیکار برای ایران-خطر اصلاح آموزشی برای نخبگان»."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.