Skip to main content
فهرست مقالات

رحیق مختوم

نویسنده:

ISC (28 صفحه - از 160 تا 187)

کلید واژه های ماشینی : اسفار، حکمت متعالیه، برهان، حکمت، صدرالمتألهین، عرفان، عقل، حکیم، شهود، جوهری

خلاصه ماشینی:

"آری، ممکن است معانی دقیق را با آشنائی به علوم دارج و معقول، استنباط کرد، لیکن معنا هر چه هم دقیق باشد از قلمرو ذهن به عین نیامده و روح را اشراب نمی‌کند بلکه بر عطش وی می‌افزاید، و صدرالمتألهین همانطور که در فلسفه مطالب عمیق بی‌سابقه‌ای ارائه داده، در تفسیر نیز باب معارف دقیق تازه‌ای را به روی مفسران بعدی گشوده است (37) پنجم: آنچه در دوره نخست می‌دانست همانطور که نتیجه علمی نسبت به عرفان و قرآن نداشت، ثمره عملی نیز نسبت به تهذیب نفس و تصفیه دل نداشت؛ و آنچه در دوره آخر می‌دانست مهمترین وسیله تزکیه روح و تطهیر قلب بود؛ زیرا روح، موجود عینی است و کمال‌های وی نیز عین او بوده و در متن خارج وجود دارند و هرگز با مفهوم صرف، درد و درمان عینی روح روشن نشده و تکامل با آن حاصل نمی‌شود و همانطور که جنبه‌های علمی برهان، عرفان و قرآن در دوره نهائی به کمال خود رسید، جنبه‌های عملی اخلاق نیز در دوره پایانی به کمال لائق خود نائل آمد؛ چون شهود نفس زمینه تکامل همه شؤون آن اعم از نظر و عملی را فراهم می‌نماید؛ لذا همان وصفی را که برای کمال قوه نظر و قوه عمل در اسفار تبیین کرده (38) در مقدمه تفسیر آیة‌الکرسی به عنوان نعمت الهی برای خود ثابت نموده و خویشتن را بدان متصف دانسته و در برابر آن خدای سبحان را ثنا گفته است: الحمدلله الذی جعلنی ممن شرح صدره‌للاسلام فهو علی نور من ربه (39) ."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.