خلاصه ماشینی:
"با این وصف،وقتی یک کتاب دیگر روانه بازار نشر میشود، نخستین پرسشی که از ذهن مخاطب عبور میکند،این است:این اثر،چه اطلاعات جدیدی به دست میدهد؟و در واقع،چه چیزی میخواهد بگوید که آثار قبلی بدان توجه نکردهاند؟در پاسخ به این پرسش، احمد کرم مصطفی مسائلی را مورد تأکید قرار داده که غالبا در بسیاری از حوزههای این پژوهش رخ میدهد:مسائل مطرح شده در حوزهء تصوف،ذاتباور،ماهیتگرا و بافتار شکناند.
و این فرایند،از یک سو به واسطهء مواجهه با اربابان قدرت سیاسی و از سوی دیگر در مقابله با دیگر ادعاهایی که پیرامون اقتدار و مرجعیت در میان مسلمانان مطرح میشد؛ روندی رو به رشد داشت(ص 93)،کرم مصطفی خطوط کلی سفر معنوی ترمذی(در گذشته به سال 813/639-023/839)و آثار و افکار او را ترسیم کرده است،اما نکتهء جالب در این خصوص،وضعیت همسر ترمذی و جایگاه معنوی وی در عرفان اسلامی است.
کرم مصطفی عنوان میکند که این الگوی خاص استاد-شاگردی در زمان حکومت سلجوقیان گسترش یافت،اما گویا از این نکته غافل بوده که سلجوقیان-به نمایندگی از عباسیان-علاقمند بودند که تعاریف،تعالیم،تمارین و سنتهای اسلامی را تحت کنترل خلیفه درآورند و نوعتی از تصوف را توسعه بخشند که مورد تأیید و حمایت رسمی دولت است.
کتاب،محدودهء زمانی قرن ششم تا دوازده(6-9 م) را در برمیگیرد اما آنکونه که نویسنده در مقدمه میگوید نباید اثر او را«درآمدی بر تصوف»قلمداد کرد،چراکه آن درآمدها غالبا در حالوهوای تاریخ تألیف شده و تصوف را در بستری تاریخی مورد واکاوی قرار میدهد(ص Viii )اما هدف این رساله،به دست دادن تحقیقی همهجانبه و امروزی پیرامون توسعهء تصوف و نقش آن در ایجاد و تغییر آن دسته از هنجارهای اخلاقی است که در تعاریف جامعهشناسانه،رفتار اسلامی نامیده میشوند(ص Vii )."