چکیده:
یادگیری بخش مرکزی زندگی هر فرد است،حتی زمانی که به آن فکر نمیکنیم هم اتفاق میافتد.با این تفکر که رفتار در خلاء رخ نمیدهد،لذا راههای گوناگونی رفتار مرتبط با محیط کالبدی است،محیطهای یادگیری از عناصری تشکیل خواهد شد که آنها در کنار هم معنادار میشوند.ویژگیها و کیفیتهای هرکدام از این عناصر در شکلگیری رفتارهای مختلف مؤثر میباشد. فیلسوف«ژان پیاژه».بر توانایی کودک در درک جهان بهطور فعال تأکید بسیار میکند.وی معتقد است که کودکان بهطور انفعالی اطلاعات را جذب نمیکنند،بلکه آنچه ا که در دنیای پیرامون خود میبینند،میشنوند و احساس میکنند،انتخاب و تفسیر مینمایند.(گیدنز،1373:81) با مطالعهی نمونهای از مدارس کشور،لازم دیده شد که به بررسی معیارهایی برای طراحی مدارس بالاخص مدارس ابتدایی که از اهمیت ویژهای در آموزش برخوردارند،بپردازیم؛که در این فرآیند نمونهای از مدارس استان آذربایجان غربی با ضوابط و استاندارهای مدرسهسازی مورد مطالعه واقع گردید.برای اخذ اطلاعات بیشتر از مطالعات کتابخانهای و از مقالههای منتشر شده در سایتهای معتبر دربارهی دیدگاه نوین به مدرسهسازی، استفاده به عمل آمده است. در این مقاله،سعی بر این بوده که به بررسی ویژگیهای مدارس،با مطالعهی نمونههایی از مدارس طراحی شده در خارج و داخل پرداخته شود که از میان آنها به اصولی جهت طراحی فضای ایدهآل خواهد رسید.
خلاصه ماشینی:
"سؤالاتی در ذهن طراح پدید میآید،چه تغییراتی باید در به کارگیری حجمهای مربوط به ساختمان اصلی بدهیم که ضمن برآورده کردن نیازها،ساختمان با دنیای ذهنی کودکان مهربان باشد،یعنی از نظر روانی حالتی را فراهم کند که او را داوطلب دیدار مکرر خود گرداند؟از چه رنگهایی در نمای مدارس و دیوارها بهره گیریم که ضمن حفظ تعادل روحی و روانی او برای یادگیری،علاقهی او را به مدرسهی خود بیشتر نماید؟ محل مراسم صبحگاهی را چگونه طراحی کنیم که در کودک اشتیاق برای حضور به موقع در مدرسه را ایجاد کنیم؟ درب ورودی مدرسه را چگونه طراحی کنیم که وقتی در دید دانشآموز قرار گرفت،ناخودآگاه بر سرعت گامهای خود بیافزاید؟ حیاط مدرسه را چگونه محوطهسازی نموده و از چه گلها و درختانی استفاده کنیم که به دانشآموزان نشاط و شادابی دهیم؟ چه تجهیزات علمی،ورزشی و تفریحی را در مدرسه به کار گیریم که مدرسه را برای او دوستداشتنی کند؟ مدارس در مفهوم عام نظامهاییاند که از پنج جزء یا خرده نظام اصلی، یعنی معلمین،کادر اداری و خدماتی،برنامههای آموزشی و پرورشی، گروه همسالان و محیط فیزیکی تشکیل میشوند.
*هویت بومی و محلی *جهتیابی و احساس مکان *تعالی و تقارن و توازن *تباین کالبدی *قابلیت انعطاف:انعطافپذیری فضاهای آموزشی از جوانب گوناگون دارای ارزش است؛چرا که این فرصت را به کودکان خواهد داد تا فضای داخل کلاس را با سلایق خود تغییر دهند که آن منجر به تعلق خاطر میشود و از جانبی استفادهی چندگانه از فضا با توجه به فعالیتها، روشی بهینه جهت طراحی مدارس کوچک است."