خلاصه ماشینی:
"جلد دوم با ذکر اختلاف روایات درباره واقعه حره آغاز شده و با شرح خلافت دیگر خلفای اموی و در ضمن آنها شرح فتوحات افریقیه و اندلس ادامه یافته است.
به هر روی کتاب الإمامة و السیاسة،حتی اگر از ابن قتیبه نباشد،از آثار باارزش تاریخی قرن سوم است8.
از آن جمله،کسی نسبت الإمامة را به ابن قتیبه تأیید نکرده است، جز قاضی أبو عبد الله توزی مروف به ابن شباط در کتاب خود با نام صلة السمط و نیز مؤلف الإمامة معترف است،از کسانی که در فتح اندلس در سنه 29 ق.
معهذا مؤلف این کتاب ارزشمند دوره تاریخ اسلامی،کار خود را با ذکر مقدمه کوتاهی با عبارت نفتتح کلامنا بحمد الله تعالی...
گرچه از منابعدر اثر خویش آنچنان اطلاعاتی را به دست نمیدهد- اگر از نواقص آن نبوده باشد-ولی باید توجه داشت که از اطلاعات شخصی خود با روی آوردن به آثار گذشتگان و یا حتی معاصرانش بیتأثیر نبوده؛در غیر این صورت،چنین به نظر میرسد که شاید به نقلقولها بیشتر عنایت داشته است.
چهبسا کتاب الإمامة از منظر عصر بنی أمیه به نگارش درنیامده باشد!زیرا مخدوش شدن برخی از مسائل تاریخ اسلام از همان زمانهاست و لطمه کمی هم به آن نزده است.
و نیز در تاریخ ابن اثیر در مورد عدم بیعت حضرت علی(ع)با أبوبکر مطالبی ذکر شده است31،اما در الإمامة همین مطلب با وجوه اشتراک آن،گونههای دیگری به خود گرفته که در غیرش کمتر یافت شود و آنکه عمر،علی(ع)را وادار به بیعت با أبوبکر نمود تا جایی که حضرت در پاسخ عمر گوید،خلافت را برای أبوبکر محکم کن که بعدا به تو واگذار شود."