چکیده:
در ادامهء قسمت نخست که به بررسی فقهی پنج شرط از شرایط عمومی ولایت پرداخته شد،در این قسمت باقی شرایط عمومی ولایت؛یعنی طهارت باطن،کمال عقلی،شجاعت-چنانکه مشاوران حاکم نیز نباید ترسو و ضعیفالنفس باشند-شرح صدر-که آیات و روایات فراوان،هم برای هدایتگری و هم برای حکمرانی و ولایت آن را ضروری دانستهاند-ذکوریت-که عقل و نقل بر اشتراط آن دلالت میکند-عدم سوءپیشینه و اشتهار به بدنامی،ثبات شخصیت به دلیل آنکه مانع بیثباتی انجام امور مربوط به تصدی جامعه میشود و بالأخره مروت که عنصر متمم شرط ولایت است در تصدی زعامت جامعه اسلامی ضروری دانسته شده است.
خلاصه ماشینی:
"[این یک حکم عقلی است که]برخی روایات نیز
همچنین روایتی از امام باقر علیه السلام نقل شده است که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:
اما دربارهء ولی فقیه،شرط این است که همهء مراتب عقل را داشته باشد؛زیرا کسی
نقل نیز این حکم عقل را تأیید کرده است.
شرح صدر یا همان سعهء صدر از جمله شرایط لازم برای ولی فقیه است.
سومین آیه نیز دلالت میکند که مرد برای مشاغل اجتماعی آفریده شده است:«و لیس
در اینجا به برخی از این روایات اشاره میکنیم:«لا یفلح قوم ملکت علیهم امرأة»(میرزای نوری،8041 ق،ج 41:362،ح 06661)؛
دارند: اول:روایتی است که اهل سنت از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل میکنند که فرمود:«هنگامی
شیعهء امامیه این است که زن نمیتواند امام جماعت و یا امام جمعه باشد و نیز
دلالت قرآن نیز بر لزوم شرط نداشتن بدنامی برای ولایت یافتن،تام و کامل است.
ج-اجماعاجماع بر این امر واقع شده است که اگر کسی به دلیل معصیت و کار فسقآمیز بر او
دلیل وجوب این شرط برای ولی فقیه نیز این است که عقل انسان،سخن فردی
کرد به اینکه از شرایط ولی فقیه نیز این است که خوشحافظه باشد و دچار اشتباه و
مروت ممکن است سه معنا داشته باشد: اول-انجام کاری که نشان از عدم پایبندی فرد به احکام شریعت و دین است؛اگر چه
این مطلب در بسیاری از روایات اهل بیت علیهم السلام مورد تأکید قرار گرفته است.
ظاهر این است که عقل و نقل هر دو در شروط بیان شده برای ولی،همرأی هستند؛"