Skip to main content
فهرست مقالات

بنیانهای کلاسیک در پارادیمهای جامعه شناسی خرد

نویسنده:

مترجم:

(16 صفحه - از 167 تا 182)

کلید واژه های ماشینی : کانت ،زیمل ،تفهم ،مید ،کنش ،کنش متقابل ،معنا ،ماکس وبر ،بازشناسی معنا ،جامعه‌شناسی ،ذهن ،روش‌شناختی ،فرآیند ،واقعیت ،چشم‌انداز ،منظر ،نظریه ،فرهنگ ،اجتماعی ،مفهوم ،درک ،تجربه ،Weber ،نظریات کانت ،اساس ،فرآیند کنش متقابل ،میان مید و زیمل ،زندگی ،میان زیمل و وبر ،ذهن به بازشناسی معنا

خلاصه ماشینی:

"قوه فاهمه به خارج از حیطه اصلی فعالیت خود رانده می‌شود؛ از اینجا به بعد عقل آن موضوعات تجربه را متصور می‌شود که بسی فراتر از دسترس هرگونه ادراک تجربی گسترش یافته است، یا حتی (برای دستیابی به کمال) نومنایی را جستجو می‌کند که زنجیره افکار را از این جهت به آنها پیوند زند که دست آخر برای یک بار هم که شده از شرایط تجربه مستقل بشود و با این حال قادر به ایجاد این بینش گردد که به راه‌حلی دست یافته است (کانت N. وبر تحقیق خود را درباره جامعه‌شناسی ادیان، با این آموزه خاتمه می‌دهد که دین را نمی‌توان به وسیله افراد منزوی زنده نگه داشت؛ بلکه دین تنها به وسیله جمعی (collectivity) زنده نگه داشته می‌شود که، بر اثر توافق بر چیزی که با تحلیل عقلانی قابل درک نیست، متحد شده است (هیل، 1982ب: 118-113). خواه «من» بار دیگر تعریف ذهنی خود را که در شخص دیگری منعکس شده است بیابم و خواه «دیگری» در نظر من صرفا همچون موضوعی فهم‌ناپذیر جلوه کند، اینها هر دو برای توفیق یا عدم توفیق در «تفهم» و نیز برای کیفیت کنش متقابل اهمیتی حیاتی دارد. » (وبر، 1922: 404) بدین‌سان زیمل روش «تفهمی» را بر اساس این پیشفرض ابداع کرد که استنتاج تو از من پذیرفتنی نیست و شخصی که می‌خواهد با بازشناسی معنا به فهم نائل آید ممکن نیست بتواند به سادگی ذهن خود را به جای تویی که با او مواجه است قرار دهد. H. (1958) "Georg Simmel", Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie, 10:587-614."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.