Skip to main content
فهرست مقالات

منزلت دانش در جهان اسلام و انعکاس آن در ادب فارسی

نویسنده:

(8 صفحه - از 123 تا 130)

کلیدواژه ها : اسلام ،ادب فارسی ،اعتبار دانش

کلید واژه های ماشینی : دانش ،زبان دانشمندان ادیب و ادیبان ،دانش در جهان اسلام ،دانشمندان ،علم ،دانشمندان ادیب و ادیبان فرهیخته ،گوهری‌اش در جهان اسلام ،ذهن و زبان دانشمندان ادیب ،جهان اسلام و انعکاس ،سخنانی ،بـاب منـزلت دانش در ادب ،طلب ،دانش در ادب گـرانسنگ ،دانش به‌دلیل شرافت ذاتی ،یقین ،کتاب ،پاسداشت دانش و بزرگداشت دانشمندان ،استاد ،ادیبان فرهیخته راه ،ادب فارسی ،ادب گـرانسنگ فـارسی ،تواتر ،علم و دانش ،سخنانی زیبا در پاسداشت دانش ،کوشش ،شرافت علم شرافتی ،دیوان ناصر خسرو ،شرافت علم ،اسلام به‌جد ،طلب علم و دانش

دانش به دلیل شرافت ذاتی و گوهری‌اش در جهان اسلام به جد مورد اهتمام قرار گرفته و در اعتبار و ارزش آن و مقام و جایگاه عالمان، سخن‌های آموزنده و دلپذیر گفته شده است. پاره‌ای از این گفتار‌های نغز در ذهن و زبان دانشمندان ادیب و ادیبان فرهیخته راه یافته و از این طریق ابیات و سخنانی زیبا در پاسداشت دانش و بزرگداشت دانشمندان آفریده شده است. در این مقاله کوتـاه بــه انعکـاس بـاورهای اسلامـی در بـاب منـزلت دانش در ادب گـرانسنگ فـارسی خواهیم پرداخت.

خلاصه ماشینی:

"(فیض‌ القدیر، 1356 شمارة 1110) بجو علم را گـرچه در چیـن بـود کـه گفتـار پیغمبـرت ایـن بـود دانشمندانی که در جهان اسلام دربارة تعلیم و تعلم کتاب نوشته‌اند بر این مطلب اتفاق دارند که آنچه در اسلام موجب ترقی و تعالی علم و دانش شد، جمله‌ای است که حضرت علی‌بن ابی طالب فرمود که: «قیمة کل امرء مایعلم» (غرر و درر، ج 4، 1373: 502) قیمت هر کس به قدر علم اوست همچنین گفتست امیرالمؤمنین (دیوان ناصر خسرو: 119) طلب علم و دانش جویندگان علم تشویق شده‌اند که با کوشش خود، سختی راه‌های دور را بر خود هموار سازند و اگر جان خود را در آن راه از دست دادند، «شهید» به شمار می‌آیند: «من مات فی طلب العلم مات شهیدا» و آنان هر چند تأکید بر سفر برای جستن حدیث می‌کردند، ولی آن را در علوم دیگر سرایت می‌دادند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.