خلاصه ماشینی:
نقش نرمافزارهای مدیریت استناددهی در رعایت اخلاق پژوهش مروری بر سوء رفتارهای پژوهشی، انواع و دلایل ارتکاب و راهکارهای پیشگیری امیرحسین رجبزاده عصارها کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی مقدمه در سالهای اخیر، مکرراً شاهد انتشار خبرهایی با موضوع تقلب در پژوهشهای دانشگاهی بودهایم و روایتهای متفاوتی در گوشه و کنار جهان درباره سوء استفاده تعدادی از پژوهشگران از کارهای پژوهشی دیگران (خسروی، 1385؛ کونگ (1) و همکاران، 2010؛ برلینک، (2) 2011؛ گادالهاک، (3) 2011؛ باتلر، (4) 2009) شنیده میشود.
اگرچه رد پای آموزههای اخلاقی را میتوان تا 1500 سال پیش از میلاد در مصر و بعد از آن در هند و ایران باستان دنبال کرد، اما علم اخلاق (با معنای امروزی آن، یعنی «دانش بررسی و ارزشگذاری بر خویها و رفتارهای آدمی») زاییده پیشرفتهای صنعتی دو قرن اخیر غرب و حاصل تردید نسبت به مکاتب فکری مدرن است (فرهود، 1386؛ مدرسی، 1371).
عواملی که در ادامه ذکر میشوند، معطوف به کل سوء رفتارهای پژوهشی هستند و عوامل ارتکاب دستبرد علمی که به طور ویژه در متون مورد توجه قرار میگیرند نیز در بین آنها گنجانده شدهاند.
سوء رفتارهای پژوهشی و دستبرد علمی را جزو موارد اخلاقی در نظر میگیرند و اخلاق در تقابل با بافت جامعه و نظام آموزشی کسب میشود (سلیک، (17) 2009).
تشخیص و پیگیری دستبرد علمی با استفاده از فناوری تشخیص سریع موارد سوء رفتارهای پژوهشی و بهویژه دستبرد علمی، میتواند یکی از راهکارهای جلوگیری از ارتکاب آنها باشد.
Elander, Pittam, Lusher, Fox, & Payne.