Skip to main content
فهرست مقالات

رویا و تخیل در ابلوموف

نویسنده:

مترجم:

(26 صفحه - از 351 تا 376)

کلید واژه های ماشینی : ابلوموف، تخیل، گنچارف، داستان، الگا، روءیا، زن، عشق، تصاویر، قهرمان، روءیاهای، شتولتس، تخیل در ابلوموف، توهمات، ترجمه، افسانه‌ای، قصه‌های، شخصیت، زندگی، روءیای، ابلوموفکا، داستانهای عامیانه، روسی، قهرمان دوران کودکی ابلوموف، در ابلوموف، آینده، شتولتس و الگا، قهرمان داستان، روءیاهای ابلوموف، خیال‌پردازی

خلاصه ماشینی: "درحالی‌که به‌راحتی می‌توان بی‌اعتمادی گنچارف به تخیلات آزادشده را در تقابل شدید بین قهرمان نیمه‌خواب، نیمه‌بیدار وی [ ابلوموف ] و مرد عمل داستان وی یعنی شتولتس مشاهده کرد، ولی این نکته که داستان وی تقابل یا مقایسه‌ای بین شخصیت خیالپرداز و شخصیت واقعگرا به‌عمل نمی‌آورد، بلکه برعکس بیانگر منازعه‌ای است درباره ماهیت و نقش روءیاها و توهم در زندگی، چندان مشهود نیست. ولی بین دو دنیای موجود در واژه Skazochnyi(افسانه پریان) پیوند دیگری نیز وجود دارد که احساس جادویی و مفتون‌کننده دلباختن و عاشق شدن وی را با دنیای افسانه پریان ابلوموف که در دوران کودکی و روءیاهای بعدی وی بسیار قوی بود، پیوند می‌دهد؛ پیچیدگی اینجاست که این نوع عشق کاملا غیرواقعی است (حداقل تا زمانی که ریشه در واقعیت پیدا کند). اگر الگا پای خیالپردازی و پنداربافیها را به عشق باز می‌کند و ارتباط خود با چیزهای ملموس و عملی را قطع می‌کند، در عوض آندره‌ئی شتولتس متین و موقر و دارای عقل سلیم چنین نمی‌کند ــ نه به این معنا که از هرگونه خیالپردازی اجتناب می‌ورزد: آندره‌ئی فضل‌فروشانه احساسات خود را مهار نکرد و حتی به روءیاها و تخیلات خود نیز پروبال داد، صرفا تلاش داشت تا «قافیه را نبازد»، گرچه به دلیل اصلیت آلمانی و یا شاید به دلایل دیگر وقتی به‌واقعیت خطیر روی آورد، نتوانست در برابر نتایجی که تأثیرات عملی بر زندگی داشتند مقاومت ورزد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.