Skip to main content
فهرست مقالات

ایده هایی درباره تلویزیون

نویسنده:

(12 صفحه - از 127 تا 138)

کلید واژه های ماشینی : تلویزیون، ابژه، سوژه، رادیو، رسانه، هنر، نگاه، تجربه، موسیقی، شی‌ء

خلاصه ماشینی:

"و اگر بپذیریم که این گرهگاه یا حتی خود مقوله زیبایی جادویی به طور ضمنی با مفاهیمی چون تقدس، والایش (یا تصعید)، امر والا sublime) (the و میل مرتبط است، آنگاه پای الهیات، روانکاوی، و نهایتا معرفت‌شناسی، منطق، و حتی کل متافیزیک و فلسفه نیز به میان کشیده می‌شود؛ زیرا مفهوم «شیئی که نگاه می‌کند» یا «نگاه به منزله ابژه» به روشنی گویای محاکات یا تقلید ابژه از سوژه، شکستن مرز درون و بیرون، جابه‌جایی ذهن و عین و تعلیق تقابل میان آنهاست. (هرچند حدس من آن است که اگر چنین راه‌حلی وجود داشته باشد، کشف آن دقیقا فقط به همین شکل ممکن است!) هدف ما بسی محدودتر و مشخص‌تر است: اگر پس فرستادن یا مبادله نگاه خصیصه ذاتی هر شی‌ء جادویی است، پس توصیف تلویزیون به منزله «جعبه جادویی» ______________________________ 1البته این امر روزانه در سراسر جهان هزاران بار رخ می‌دهد و یقینا فاقد هرگونه جنبه «جادویی» است، مگر در مواردی که نوعی «مبادله نگاهها» به راستی تحقق می‌یابد. ) بر این اساس، نه فقط نظریه‌هایی که خواهان مردمی و دوطرفه (یا چندطرفه) کردن تلویزیون‌اند، بلکه دیدگاههای پیشرفته‌تر و «پسامدرن‌تری» که از واقعی شدن تصاویر و ساخته شدن واقعیت توسط رسانه‌ها سخن می‌گویند نیز نهایتا نمی‌توانند «طلسم جادویی» این جعبه را به طور کامل بشکنند (البته در همین‌جا باید اضافه کرد که آرای ژان بودریار در مورد پدیده شبیه‌سازی یا وانمودگی (simulation) ، رسانه‌های فرهنگی، و زوال مبادله نمادین exchange) (symbolic در جوامع امروزی، غنی‌تر و گسترده‌تر از آن است که بخواهیم در این نوشته آنها را رد یا حتی نقد کنیم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.