Skip to main content
فهرست مقالات

ابن سینا و تحول منطق ارسطو

نویسنده:

(20 صفحه - از 140 تا 159)

کلید واژه های ماشینی : منطق ،ارسطو ،ابن‌سینا ،حکمة الاشراق ،منطق ارسطو ،ابن‌سینا و تحول منطق ارسطو ،کتاب ،شفا ،اسلامی ،منطق حکمة الاشراق ،فلسفه ،سهروردی ،حکمة الاشراق ترتیب منطق ارسطو ،قیاس ،مقولات ،برهان ،علم ،منطق حکمة الاشراق ترتیب منطق ،امام فخر رازی ،ابن‌خلدون ،مغالطه ،کتاب حکمة الاشراق ،شرح حکمة الاشراق ،منطق شفا و روش ارسطو ،مقدمه‌ی حکمة الاشراق ،فارابی ،مبحث ،فصول منطق ارسطو تغییراتی ،پیروی ،سخن

خلاصه ماشینی:

"{P1P} دوم اینکه آنچه را که ابن خلدون نوشته است که بعد از فخر رازی و خونجی روش ارسطو را دنبال نمی‌کردند ظاهرا با مراجعه به کتب منطق که متأخران تألیف کرده‌اند معلوم میشود که از دانشمندان اسلامی غیر از مترجمان و شارحان که به‌طور دقیق از ارسطو پیروی کرده‌اند،خواجه نصیر طوسی و علامه‌ی حلی در الجوهر النضید و خسرو شاهی درتلخیص شفا،و غیاث الدین دشتکی در تعدیل المیزان و تا حدودی قطب الدین شیرازی صاحب درة التاج از ارسطو پیروی کرده‌اند و چنانکه بیان خواهیم کرد ابن سینا و فارابی جای اصلی {P(1)«و لایوجد فی کتب القدماء شیء یعتد به الا و قد ضمناه کتابنا هذا، فان لم یوجد فی الموضع الجاری با ثباته فیه العادة وجد فی موضع آخر رأیت انه الیق به،و قد اضفت الی ذلک مما ادرکته بفکری و حصلته بنظری و خصوصا فی علم الطبیعة و ما بعدها و فی علم المنطق»،تا آنجا که می‌گوید:«و لما افتتحت هذا الکتاب ابتدئت بالمنطق و تحریت ان احاذی به ترتیب کتب صاحب المنطق و اوردت فی ذلک من الاسرار و اللطائف ما تخلو عنه الکتب الموجودة»مدخل شفا ص 11-9P} بحث مقولات را در حکمت الهی بمعنای عام دانسته‌اند. متأخرین از دانشمندان اسلامی طریقةی ابن سینا را در غیر کتاب شفا پسندیده و گفتگوی دربارۀ صناعات را به اختصار برگزار کرده‌اند فقط سهروردی در حکمة الاشراق درباره‌ی صناعة مغالطه به تفصیل بحث کرده و سبب آن را چنین یاد می‌کند:«در این کتاب فقط به همین اندازه بسنده می‌کنیم،زیرا بر کتاب‌هایی که دربارۀ علم منطق تصنیف شده اعتماد و اکتفا می‌کنیم،لکن در خصوص مغالطات سخن به درازا کشانده‌ایم چه آنکه پژوهنده در براهین و حجج فرقه‌ها و نحله‌ها بیشتر به غلط و مغالطه برمی‌خورد تا به درست و صحیح."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.