Skip to main content
فهرست مقالات

سیری در تاریخ اصلاح شیوه ی نگارش قرآن «نقط و اعجام»

نویسنده:

(34 صفحه - از 160 تا 193)

کلید واژه های ماشینی : قرآن ،نقطه‌گذاری حروف متشابه قرآن ،اعراب ،تاریخ اصلاح شیوه‌ی نگارش قرآن ،مصاحف ،نقطه‌گذاری حروف متشابه خط عربی ،نقطه‌گذاری ،ابی الاسود ،نقطه‌گذاری حروف متشابه قرآن آغاز ،عربی ،نشانه‌هائی ،خط ،اعجام ،نقطه‌های حروف متشابه ،قرائت ،نقطه‌گذاری قرآن ،خط عربی نقطۀ‌های حروف متشابه ،تاریخ ،لغزش ،گذار حروف متشابه قرآن ،رنگ ،نقطه‌های اعراب ابی الاسود ،نقطه‌های حروف متشابه قرآن ،رسم‌الخط قرآن ،نقطۀ اعراب و نقطه‌های حروف ،نقطۀ اعراب بوسیلۀ ابی الاسود ،نقطه‌های حروف متشابه عاری ،عثمان ،نقطه‌گذاری حروف متشابه در خط ،کار ابی الاسود

خلاصه ماشینی:

"مطلبی را که میشود آنرا بعنوان یک حقیقت تاریخی اظهار نمود این است که عثمان دستور داد قرآن را از هرگونه نشانه و نقطه عاری سازند،و این نقطه عبارت از نقطه‌های اعراب یا حروف متشابه قرآن نبوده بلکه منظور عثمان عاری ساختن مصحف از نقطه‌هائی بود که قبل از او در برخی مصاحف بکار میرفت و این نقطه‌ها نمایانگر لغات و قراآت مخصوصی بود که مردم قرآن را برحسب آنها تلاوت می‌کردند و چون عثمان لغت و لهجۀ قریش را در نگارش مصحف بر سایر لغات دیگر ترجیح داد لذا دستور داد مصاحف را از نقطه‌ها و نشانه‌هائی که سایر لغات و لهجه‌ها و قراآت را می‌نمایاند تجرید سازند زیرا در صحیفه‌هائی که نزد حفصه وجود داشت و آنها در زمان ابی بکر نگارش یافته بود نقطه‌ها و نشانه‌هائی وجود داشت که شناسائی قراآت مختلف بوسیلۀ آنها امکان پذیر بود،حتی روایاتی که قبائل مختلف از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نقل کرده بودند با نشانه‌هائی همرا بود که نشان دهندۀ اماله، اشمام،تسهیل و امثال آنها در قرائت قرآن است و عثمان دستور تجرید قرآن را از این نشانه‌ها صادر کرد چون این علائم نمایندۀ لغات قبائل مختلف بوده لذا به نویسندگان مصحف گفت قرآن را فقط به لغت قبیلۀ قریش بنویسند و نویسندگان نیز در کتابت مصحف از این روش پیروی کردند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.