Skip to main content
فهرست مقالات

جابه جایی زمان: در باب فرهنگ ویدئو

نویسنده:

مترجم:

(24 صفحه - از 139 تا 162)

کلید واژه های ماشینی : تلویزیون، ویدئو، ابژه، سوژه، باب فرهنگ ویدئو، تولید، رسانه، سینما، فیلم، اجتماعی

خلاصه ماشینی:

"در «گفتاری شدن و سواد»، اونگ تغییر تاریخی فرهنگهای شفاهی به کتبی را موردنظر قرار داده که عمدتا به خاطر گرایشش به «گراماتولوژی» باب روز دریدا، مورد توجه فراوان نسل جدید قرار گرفته است؛ ضمن این‌که تأکید او بیشتر بر فرم است تا محتوا؛ ضمن این‌که تکنولوژی را مقدم بر مناسبات اجتماعی می‌داند که آنها را به هم پیوند می‌زند : این کلام شفاهی است که پیش از هر چیز آگاهی را با زبان گفتار شرح می‌دهد، یعنی این‌که نخست سوژه را تقسیم و بیان می‌کند و سپس آنها را به یکدیگر مرتبط می‌کند و سرانجام این‌که باعث ارتباط انسانها در جامعه با یکدیگر می‌شود. چیزهایی وجود دارند که برای فیلمبرداری ــ برای مثال بریتانیا یا ارزش اضافه ــ که باید همچون مدلولهای دست دوم مورد ارجاع قرار گیرد، مناسب نیستند و این‌که چنین چیزهایی در برابر بحثهای مفصلتر در باب شأن و جایگاه حقیقت در تلویزیون باز هستند: چیزهایی را که حتی بر روی صفحه تلویزیون حضور دارند، ممکن است یک نفر نبیند، درحالی‌که همین چیزها برای شخصی دیگر بسیار روشن و آشکار است. این خاصیت به سرمایه ویدئو تبدیل شده است، نه تنها می‌تواند یک سریال، برنامه یا قسمت نمایشی را برای بررسی نگه دارد (یعنی این‌که آنها را از موجودیت پیچیده و ناپایداری به نام تلویزیون جدا می‌کند) بلکه می‌تواند از طریق نوع دیگری از رسانه‌های پخش و به شیوه‌ای که اساسا اقتصاد تولید تلویزیون را تغییر داده است، [ تماشای ] این برنامه‌ها را به وقت دیگری موکول کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.