Skip to main content
فهرست مقالات

حق مالکیت و قاعده لاضرر (2)

نویسنده:

(6 صفحه - از 8 تا 13)

کلید واژه های ماشینی : مال ،مالک ،حق ،ضرر ،حق مالکیت و قاعده لاضرر ،حدیث ،قاعده لا ضرر ،نفس ،اجتماعی ،هیئت اجتماعیه ،الناس مسلطون ،ملک ،جمع ،مردم ،تصرفات ،فقه اسلامی اصالت اجتماعی ،قاعده لا ،فرد ،دانشمندان فقهی حدیث مزبور ،هیئت اجتماعی ،تسلط مزبور زیان و ضرری ،حدیث مزبور ،بحث فقهی حق مالکیت ،اصالت اجتماعی ،نظم ،الناس مسلطین ،احکام ،تصور ،نظم عمومی و زندگانی جمعی ،زیان و ضرر

خلاصه ماشینی:

"بنابراین عمل به مدلول حدیث مزبور و اجرای دستور آن وقتی نظم صحیحی را در هیئت اجتماعیه سبب خواهد شد که به همان عبارت جمع‌ و به لفط(الناس)و به همان معنی و مفهوم صریح حدیث در امور مردم‌ تطبیق شود و هیچگونه تصرفی در عبارت و منطوق آن بعمل نیاید یعنی‌ نباید تصور شود که حدیث مزبور قاعده برای تسلط فرد است و مالک در هر گونه تصرفات نسبت بمال و ملک خود بطور دلبخواهی مسلط و ذی حق‌ خواهد بود زیرا چنین تصور علاوه از اینکه بر خلاف مدلول حدیث است‌ اساسا با زندگانی اجتماعی و جمعی مردم که لازمه آن رعایت حقوق و تسلط همهء افراد نسبت به مال و نفس خودشان است منافات خواهد داشت. علت در این تفاوت از این است که احکام مدنی اسلامی و حدیث(الناس مسلطون) که در بنیاد این احکام قرار گرفته تماما به یک قاعدهء اجتماعی محسوس‌ و مشهودی مبتنی شده‌اند و بموجب آن نظم اجتماعی و امنیت و آسایش مردم‌ در زندگانی منوط به این است که همه افراد نسبت بمال و نفس خودشان‌ معا و تواما و همیشه مسلط باشند و این امر سبب خواهد شد که هیچ فردی‌ از افراد هیئت اجتماعی نتواند سبب زیانی را نسبت به هم نوع خود فراهم‌ سازد و لو اینکه در مقام استفاده از حق و ملک و مال خود باشد و این حدیث‌ چنانچه قبلا توضیح نمودیم در مورد خود متضمن قاعده لا ضرر میباشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.