Skip to main content
فهرست مقالات

جایگاه ادبیات عامه پسند در مطالعات فرهنگی

نویسنده:

(12 صفحه - از 199 تا 210)

کلید واژه های ماشینی : ادبی ،ادبیات ،فرهنگی ،فیلمهای جیمز باند ،ادبیات عامه‌پسند ،ادبیات عامه‌پسند در مطالعات ،جیمز باند ،رمانهای ،فرهنگ عامیانه ،نقد ادبی ،اجتماعی ،داستان ،ادبیات انگلیسی ،ولاکات و بنیت ،مطالعات فرهنگی ،حوزه مطالعات ادبی ،رمانها و فیلمهای جیمز باند ،رمانهای جیمز باند ،آثار معتبر ،میان‌رشته‌ای ،منتقدان ادبی ،آثار معتبر و ادبیات عامه‌پسند ،تاریخ ،جامعه ،کتاب ،نقد فرهنگی متون ادبی ،دلالتهای فرهنگی جیمز باند ،حوزه کار منتقد ادبی ،کتاب ولاکات و بنیت ،تحقیقات

خلاصه ماشینی:

"این رهیافت میان‌رشته‌ای که ریشه در مباحث دهه 1930 الی 1950 درباره رابطه ادبیات و جامعه‌شناسی دارد، با گسترش دایره شمول تحقیقات ادبی و فرهنگی به کلیه جلوه‌های فرهنگ «زیست‌شده» جامعه معاصر، بنیانیترین مقولات نقد ادبی سنتی را مورد تردید قرار داده است: اگر مرزگذاری بین فرهنگ متعالی و فرهنگ عامیانه و محدود کردن حوزه پژوهشهای جامعه‌شناسانه به فرهنگ متعالی همان‌قدر عبث است که منحصر کردن تحقیقات شیمیدانان به عناصر «باارزش» (مانند طلا) و انجام ندادن کارهای آزمایشگاهی درباره عناصر «کم‌ارزش» (مانند مس)، و در نتیجه اگر محقق فرهنگی مجاز به تحقیق درباره پاره‌فرهنگ جوانان و گروههایی از قبیل «پانکها» و «آشغال‌کله‌ها» (skin-heads) است، پس منتقد ادبی به‌طریق اولی نباید حوزه تحقیقات خود را به آثار معتبر محدود کند، بلکه باید ادبیات عامه‌پسند را نیز معرف فرهنگ جامعه و لذا درخور نقد بداند. بدین‌سان می‌توان نتیجه گرفت که ملحوظ کردن ادبیات عامه‌پسند در مطالعات فرهنگی و نیز خصلت میان‌رشته‌ای این رهیافت، هردو عمیقا با دو ویژگی بنیادین جامعه معاصر پیوند خورده‌اند: در جامعه مردم‌سالار و چندصدایی نمی‌توان هیچ گفتمانی را به بهانه «نامتعالی بودن» از حوزه نقد ادبی اخراج کرد و به ویژه نباید از یاد برد که ادبیات عامه‌پسند اتفاقا گفتمانی متعلق به اکثریت مردم است و نه اقلیتی ناچیز؛ و دیگر این‌که در عصر جهانی‌شدن و ادغام گفتمانهای سابقا مجزا، اتخاذ رهیافتی میان‌رشته‌ای برای تحلیل فرهنگ با روند عام زندگی بشر همسویی دارد، کما این‌که هرگونه تلاش برای تافته جدابافته جلوه دادن نقد ادبی و اجتناب از بهره‌گیری از روشها و مفاهیم سایر حوزه‌های علوم انسانی و اجتماعی، مغایر با این روند و فقط نشانه بی‌اطلاعی از وضعیت امروز تحقیقات ادبی است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.