Skip to main content
فهرست مقالات

حق مالکیت و قاعده لاضرر (4)

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : فقهی ،عدالت ،حقوق ،قاعده ،ضرر ،حکمای ،فضیلت ،حدیث ،حق مالکیت و قاعده لاضرر ،دانشمندان فقه اسلامی ،قاعده لا ضرر ،احکام ،حقوق رومی ،اجتماعی ،عقاید حکمای اخلاق ،عقاید ،نفسانی ،حکمای اخلاق ،اروپائی ،دانشمندان فقهی ،عقاید حکمای یونانی بیک امر ،دانشمندان فقه اسلامی عبارت ،تقصیر ،بفردیت ،فقه اسلامی ،حکمای یونان از فضائل نفسانی ،قواعد حقوق رومی ،احکام مدنی فقهی ،عقائد حکمای یونانی در نفس ،ملکه

خلاصه ماشینی:

"در هیچ یک از قوانین اروپائی قاضی و حاکم مکلف نگشته که در احقاق حق و فصل خصومت میان مردم به تحقیق از وجود یا عدم وجود عدالت در اشخاص بپردازد و به تشخیص آن ملزم باشد اما در فقه اسلامی‌ نه تنها قاضی و حاکم بنا بدستور آیه شریفه (و اذا حکمتم بین الناس ان‌ تحکموا بالعدل) وظیفه یافته که بر طبق احکام عدالت رفع اختلاف نماید بلکه چون اقامه شهود و گواهان از دلائل اثبات دعاوی است و شرط قبول‌ شهادت و گواهی نیز منوط باین بود که عدالت آنان ثابت و محرز شود و در قرآن کریم نیز دستور داده شده که (و لا ترکتوا الی الذین ظلموا) یعنی‌ به ستمکاران اعتماد نکنید و از اینجهت قاضی و حاکم و مجتهد و کاتب و امام‌ جماعت بایستی بصف عدالت متصف باشند موضوع عدالت و تشخیص وجود یا عدم وجود آن در اشخاص مورد حاجت و نیاز مردم در مدنیت اسلامی‌ بوده است بنابراین دانشمندان فقه اسلامی مفصلتر از دانشمندان اروپائی‌ و افزون‌تر از حکمای اخلاق خصوصا از لحاظ عمل و تطبیق عدالت در امور معاشی و روابط مدنی و اجتماعی مردم در اینموضوع به تحقیق پرداخته‌اند عدالت در نظر حکمای یونان از فضائل نفسانی است و فضیلت نیز بعقیده افلاطون از تهذیب هر یک از قوای باطنی انسانی حاصل میشود چنانچه از تهذیب قوت عقل فضیلت حکمت و از تهذیب قوت غضب فضیلت‌ شجاعت و از تهذیب قوت شهوت فضیلت عفت در نفس پدید میآید و چون‌ این سه فضیلت با یکدیگر متوافق و متسالم و هم آهنگ گردند و بعبارة اخری‌ قوای باطنی نفسانی تحت نظارت عقل عملی قرار گیرند از امتزاج و اعتدال آنها حالتی و فضیلتی حاصل شود که بعدالت موسوم میگردد ولی بعقیده‌ ارسطو فضیلت در نفس عبارت از حسد وسط میان دو رذیلت است چنانکه‌ شجاعت حد وسط میان تهور و جبن و یا عفت حد وسط میان شره و خمود و یا فضیلت حکمت حد وسط میان بلادت و جزیره و بالاخره فضیلت عدالت‌ حد وسط میان ظلم و انظلام میباشد و حکمای اسلام از عقاید هر دو حکیم‌ یونانی پیروی نموده و در صدد برآمده‌اند میان افکار آنان جمع سازند و متوافق نمایند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.