خلاصه ماشینی:
"این نوع استدلالها را در مواردی بسیار میتوان یافت که به چند گروه اشاره میشود: گروه اول: استدلال به روایات مربوط به ویژگیهای آب فرات و تعمیم آن به همه آبها؛ مثل جلد اول، صفحه 26 سطر 13 به بعد: «امیر موءمنان(ع) فرمودند: در نهر شما دو ناودان از ناودانهای بهشت ریخته میشود».
گروه دوم: استدلال به روایات وارد شده در مورد آب بارانی که از ناودان خانه کعبه فرومیریزد، برای فواید انواع آب باران؛ مثل جلد اول، صفحه 35، سطر 10: «صارم میگوید: یکی از رفقای ما در مکه مریض شد تا آنکه به حالت مرگ رسید.
جلد اول، صفحه 35 و 36 به آیاتی نظیر انما مثل الحیاة الدنیا کماء انزلناه من السماء فاختلط به نبات الارض مما یأکل الناس و الانعام برای فواید طبی آب استدلال شده است و حال آنکه هیچ گونه دلالتی بر این موضوع ندارد.
جلد دوم، صفحه 385 و 386، روایاتی که برای فواید خاک به آنها استدلال شده است، صرفا خاک قبر امام حسین(ع) را دربر میگیرند نه هر خاک دیگری.
3. جلد اول، صفحه 441 و 442، روایاتی آمده که در مورد کتان و پارچه کتانی است؛ ولی با آنها بر فواید طبی بزرک کتان استدلال شده است.
4. جلد اول، صفحه 116: «البواسیر الشدیدة» در متن روایت موجود است؛ ولی در کتاب از روایت افتاده است و چنین ترجمه شده: «بواسیر سفت»؛ حال آنکه به معنای «بواسیر شدید» است.
جلد اول، صفحه 601، سطر 13: «الحجامة علی النقرة» به معنای «حجامت کردن در گودی پشت گردن» است؛ ولی در کتاب به «حجامت کردن با نقره» ترجمه شده است؛ در حالی که معادل نقره به معنای فلز مخصوص «فضه» است."