Skip to main content
فهرست مقالات

نظریه فرویدی و الگوی تبلیغات فاشیستی

مترجم:

نویسنده:

(26 صفحه - از 109 تا 134)

کلید واژه های ماشینی : فروید ،فاشیستی ،روانشناسی ،تبلیغات فاشیستی ،نظریه فروید ،فاشیسم ،پیشوا ،اجتماعی ،عشق ،تصویر ،مبلغان فاشیست ،الگوی تبلیغات فاشیستی ،شگردهای ،روانشناسی توده‌ها ،پیرو ،فرد ،روانشناسی گروهی ،پیوند ،توده‌های فاشیست ،پیشوای فاشیست ،قدرت ،مفهوم ،تصویر پیشوا ،جزوه‌های مبلغان فاشیست ،روانشناسی گروهی فروید ،نوعی پیشوای فاشیست ،امر روانشناسی توده ،پدر آغازین ،هدف آشوبگران فاشیست ،هدف

خلاصه ماشینی:

"»5 اما این جستجو عملا معادل تشریح مسأله بنیادین سلطه و نفوذ فاشیستی است، زیرا فرد عوام‌فریب فاشیست، که باید پشتیبانی میلیونها تن از مردم را برای اهدافی عمدتا مغایر با منافع عقلانی آنان جلب کند، فقط با خلق مصنوعی همان پیوندی که فروید جستجو می‌کند، قادر به چنین کاری است. در اینجا به ویژه باید به مسیر میانبر بالقوه برای حرکت از احساسات خشن به اعمال خشن اشاره کرد که همه نویسندگان و خبرگان امر روانشناسی توده بر آن تأکید نهاده‌اند، همان پدیده‌ای که در آثار فروید درباره فرهنگهای بدوی به بروز این فرض منجر می‌شود که قتل پدر در رمه آغازین امری خیالی نیست بلکه با واقعیت ماقبل تاریخی تطابق دارد. هیپنوتیست به یاری اعمال و تمهیدات خویش بخشی از میراث کهن سوژه را در او بیدار می‌کند، همان بخشی که در عین حال او را مطیع والدینش کرده بود و واداراش ساخته بود تا در رابطه خود با پدرش نوعی غلیان فردی مجدد را تجربه کند: آنچه بدین‌گونه بیدار می‌شود ایده وجود شخصیتی معظم و خطرناک است که در قبال او فقط می‌توان نگرشی انفعالی ـ مازوخیستی اتخاذ کرد، کسی که اراده آدمی باید تسلیم او شود ــ در حالی که تنها ماندن با او، و «رو در رو شدن با او»، اقدامی بس خطیر می‌نماید."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.