Skip to main content
فهرست مقالات

در نگاه رعب آور او، نابودی ام مشهود بود

نویسنده:

مترجم:

(32 صفحه - از 135 تا 166)

کلید واژه های ماشینی : فیلم، هیچکاک، تماشاگر، لاکان، نگاه، سوژه، فیلمهای هیچکاک، میل، ابژه، داستان

خلاصه ماشینی:

"ژیل دلوز در پیشگفتار ویراست انگلیسی حرکت ـ تصویر3 پیوندی را نشان می‌دهد که هیچکاک را به سنت اندیشه انگلیسی در نظریه مناسبات بیرونی مرتبط می‌کند، آن هم تحت این عنوان که تجربه‌گرایی انگلیسی در تقابل است با سنت اروپایی که تحول یک ابژه را به مثابه توضیح توان بالقوه ذاتی آن می‌پندارد: آیا جهان هیچکاک همان جایی نیست که مداخله کاملا بیرونی و تصادفی تقدیر (که به هیچ وجه در خواص ذاتی سوژه نیست)، ناگهان به شکلی حاد موقعیت نمادین شخص را تغییر می‌دهد (هویت اشتباهی تورنهیل به جای کاپلان در شمال به شمال غربی و بالستررو به جای سارق بانک در مرد عوضی یا حتی زوج آقا و خانم اسمیت که ناگهان درمی‌یابند که ازدواجشان باطل است)؟ آیا این جهان را نمی‌توان در ارتباط با سنت تجربه‌گرایی انگلیسی نشان داد که طبق آن یک ابژه در شبکه‌ای محتمل از مناسبات بیرونی تجلی می‌یابد؟ آنچه این سنت ندارد بعد سوبژکتیو است، تنش و ناهمخوانی مبهم میان تجربه شخصی سوژه و شبکه بیرونی است که حقیقت سوژه را مشخص می‌کند؛ خلاصه این‌که تعیین این شبکه مناسبات بیرونی نه همچون ترکیبی تجربی و ساده بلکه همچون شبکه‌ای نمادین و شبکه یک ساختار نمادین بین‌الاذهانی (intersubjective) است. برای این‌که میل او کاملا تحقق پیدا کند، تماشاگر چیزی بیش از آنچه خـواسته است به دست می‌آورد (عمـل جنـایت بـا حضـور و تـجـلـی مشمئزکننـده‌اش ــ مورد نمونه‌ای آن قتل گورمک در پرده پاره است) و مجبور به پذیرش این امر می‌شود؛ درست در لحظه‌ای که تماشاگر مسحور اراده تماشای نابود شدن آدم بد فیلم است، توسط تنها سادیست حقیقی یعنی خود هیچکاک به بازی گرفته می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.