Skip to main content
فهرست مقالات

چگونه آنان که گول نخورده اند به خطا می روند

مترجم:

نویسنده:

(26 صفحه - از 167 تا 192)

کلید واژه های ماشینی : فیلم، زن، سوژه، ابژه، داستان، قهرمان، لاکانی، هیچکاک، توهم، فریب، روایت، عشق، نمادین، واقعیت، مرگ، اجتماعی، میل، فیلمهای هیچکاک، مادلین، قهرمان داستان، چهره، والا، کار، حالاتی، عمل، رابطه، دست از فیلمهای هیچکاک، عشق در فیلمهای هیچکاک، بازی اجتماعی، پایان داستان

خلاصه ماشینی: "» نکته حیاتی آن است که این «توهم» به ساختار واقعیت (اجتماعی) ما شکل می‌بخشد: فروپاشی آن به «از دست دادن واقعیت» می‌انجامد ــ یا همان‌طور که فروید، پس از توصیف دین به مثابه یک توهم، در آینده یک توهم بیان داشت: «آیا نباید مفروضاتی را نیز که قواعد سیاسی ما را تعیین می‌کنند توهمات خواند؟» یکی از صحنه‌های کلیدی فیلم خرابکار هیچکاک، صحنه رقص خیریه در قصر جاسوس پولدار نازی که ظاهر بانویی سرشناس را به خود گرفته است، به طور کامل به ما نشان می‌دهد که چگونه نفس سطحی بودن دیگری بزرگ (یعنی حوزه آداب معاشرت، قواعد و رفتارهای اجتماعی) در حکم همان مکانی است که در آن حقیقت تعیین می‌شود و در نتیجه در حکم مکانی است که از آن «بازی به راه می‌افتد». پس در اینجا با سه عنصر سروکار داریم: یک عنصر سوم معصوم که همه‌چیز را می‌بیند اما ناتوان از درک معنا و دلالت واقعی چیزی است که می‌بیند؛ فرد عامل که عمل او ــ که تحت پوشش پیروی صاف و ساده از قواعد بازی اجتماعی جاری ــ ضربه‌ای کاری بر خصم وارد می‌آورد؛ و سرانجام، خود خصم، یعنی همان ناظر سترونی که نتایج واقعی عمل را به طور کامل درک می‌کند، ولی با این حال محکوم به ایفای نقش شاهد منفعل است، زیرا عمل متقابل او موجب تحریک سوءظن دیگری بزرگ معصوم و نادان می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.