Skip to main content
فهرست مقالات

تأثیر کنکور بر سلامت عمومی، عزت نفس و نشانه های اختلالات روانی راه نیافتگان به دانشگاه

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (18 صفحه - از 55 تا 72)

کلیدواژه ها : عزت نفس ،‌ سلامت عمومی ،نشانه‌های اختلالات روانی و کنکور

کلید واژه های ماشینی : کنکور، تأثیر کنکور بر سلامت عمومی، عزت‌نفس، سطح سلامت عمومی راه نیافتگان، نشانه‌های اختلالات روانی راه نیافتگان، سلامت عمومی، دانش‌آموزان، اضطراب، راه‌نیافتگان به دانشگاه، تأثیرات کنکور بر شرایط روانی، شرایط روانی راه‌نیافتگان، میانگین نمرات سلامت عمومی، دانشجویان، سلامت عمومی راه‌نیافتگان، میانگین نمرات مربوط به راه‌نیافتگان، راه نیافتگان به دانشگاه، راه‌نیافتگان به دانشگاه نسبت، میانگین نمرات عزت‌نفس، میانگین سطح سلامت عمومی راه، میانگین نمرات عزت‌نفس دانش‌آموزان تفاوت، میانگین نمرات، فرضیه میانگین نمرات سلامت عمومی، تفاوت میانگین نمرات سلامت عمومی، کنکور شرکت، معنی‌داری، سطح سلامت عمومی راه‌نیافتگان، نشانه‌های اختلالات روانی، سطح سلامت روانی راه‌نیافتگان، میانگین نمرات عزت‌نفس راه نیافتگان، آزمون

در حالی که به زعم اکثر افراد، اعم از متخصص و غیرمتخصص، تأثیر منفی کنکور بر شرایط روانی راه‌نیافتگان به دانشگاه امری قطعی تلقی می‌شود، برخی نیز معتقدند که مشکل اصلی به نظام آموزشی و به طور مشخص به آموزش و پرورش برمی‌گردد، نه به کنکور. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیرات کنکور بر شرایط روانی راه‌نیافتگان به دانشگاه اجرا شد. بر اساس این هدف سطح سلامت عمومی، عزت‌نفس و نشانه‌های اختلالات روانی در بین راه‌نیافتگان به دانشگاه نسبت به دانش‌آموزانی که هنوز در کنکور شرکت نکرده‌اند و همچنین، پذیرفته‌شدگان در کنکور سنجیده ‌شد. نتایج نشان داد که سلامت عمومی راه‌نیافتگان به دانشگاه به‌طور معنی‌داری پایین‌تر از سلامت عمومی‌دانش‌آموزانی بود که هنوز در کنکور شرکت نکرده بودند؛ بین سلامت عمومی پذیرفته‌شدگان در کنکور و راه‌نیافتگان به دانشگاه تفاوت معنی‌داری وجود نداشت. همچنین، نتایج نشان داد که از نظر نمرات عزت‌نفس، دانشجویان بالاترین وضعیت و پشت‌کنکوری‌ها پایین‌ترین وضعیت را داشتند و در نهایت، بجز اضطراب در بقیه اختلالات اندازه‌گیری شده تفاوت معنی‌داری بین میانگین نمرات مربوط به راه‌نیافتگان به دانشگاه با دانش‌آموزان و دانشجویان وجود نداشت.

خلاصه ماشینی: "جدول 1- بررسی معنی‌داری تفاوت‌میانگین نمرات سلامت عمومی با استفاده از آزمونF وضعیت تحصیلی تعداد میانگین نمرات انحراف استاندارد خطای استاندارد دانش‌آموزان 128 99/22 15/5 46/ پشت‌کنکوری‌ها 67 84/25 41/5 66/ دانشجویان 63 33/24 38/7 93/ آزمـونF منابع درجه آزادی مجموع مجذورات میانگین مجذورات میزانF سطح معنی‌داری بین گروهها 2 94/361 97/180 32/5 006/ درون گروهها 255 19/8678 03/34 کلی 257 13/9040 همان طور که مشاهده می‌شود، میزان F معادل 32/5 بود که این میزان در سطح 01/ 0معنی‌دار است. ممکن است این استدلال این سؤال را در پی داشته باشد که اگر فشارهای وارد شده بر داوطلبان در طول سالهای پایانی تحصیل در دبیرستان در دانش آموزان ایجاد می‌شود، چرا میانگین سطح سلامت دانش‌آموزان به‌طور معنی‌داری پایین‌تر از راه نیافتگان به دانشگاه بوده است؟ در پاسخ باید گفت که اولا تجربه شکست در کنکور وزن زیادی دارد، به طوری که میانگین سطح سلامت عمومی راه ‌نیافتگان به دانشگاه با میانگین سطح سلامت پذیرفته‌شدگان در دانشگاه تفاوت معنی‌داری ندارد، اما میانگین نمره راه نیافتگان به دانشگاه حدود 5/1 نمره وضعیت وخیم تری را نشان می‌دهد. به طور کلی، باید گفت که هر چند شدت اختلالات مختلف در بین‌ راه ‌نیافتگان به دانشگاه نسبت به دانش آموزانی که هنوز در کنکور شرکت نکرده‌اند یا پذیرفته‌شدگان در کنکور بیشتر بوده است، اما تفاوت میانگین نمرات اختلالهای موجود بجز در مورد اضطراب در سایر موارد معنی‌دار نبوده ‌است؛ یعنی شدت بروز اختلال در بین راه نیافتگان به دانشگاه با دو گروه دیگر تفاوت معنی‌داری نداشته ‌است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.