چکیده:
هدف اصلی از پژوهش حاضر ارائه یک مقیاس اندازهگیری نگرش نسبت به کامپیوتر و هدف
دیگر بررسی رابطه بین نگرش نسبت به کامپیوتر و جنسیت و دانشگاه محل تحصیل دانشجویان
است. در این خصوص، از بین جامعه آماری که کلیه دانشجویان دختر و پسر دانشگاههای
آزاد و دولتی شهر تهران در سال تحصیلی 83-82 بودند، تعداد 577 نفر (297پسر و 280
دختر) به روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش ترجمه (فرم)
فارسی مقیاس نگرش سنج کامپیوتر CAS بود. ضرایب پایایی آلفا برای سه خرده مقیاس
اضطراب، اطمینان و علاقهمندی به کامپیوتر به ترتیب 83/0، 79/0 و 85/0 و برای نمره
کل مقیاس 93/0 محاسبه شد. در تحلیل ساختار عاملی مقیاس اضطراب و تشویش دانشجویان در
کار با کامپیوتر نمود پیدا کرد. بر اساس دو هدف اختصاصی پژوهش فرضیه هایی مبنی بر
اینکه بین نگرش نسبت به کامپیوتر و جنسیت و همچنین، بین نگرش نسبت به کامپیوتر و
دانشگاه محل تحصیل دانشجویان تفاوت وجود دارد، صورتبندی شدند. در تجزیه و تحلیل
داده ها از آزمون t و تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی شفه استفاده شد. نتایج به دست
آمده نشان داد که بین جنسیت و نگرش نسبت به کامپیوتر رابطه معناداری وجود دارد
(05/0 Pو 25/2=t) و نگرش دختران نسبت به پسران بهتر است. همچنین، بین دانشگاه محل
تحصیل و نگرش نسبت به کامپیوتر نیز تفاوت معناداری به دست آمد (01/0P و 60/5=F).
خلاصه ماشینی:
"Kim & McLean پژوهش حاضر با هدف اعتباریابی فرم فارسی مقیاس نگرش سنج کامپیوتر CAS در بین دانشجویان دانشگاههای شهر تهران به منظور در اختیار گذاشتن مقیاسی پایا و معتبر برای سنجش نگرش نسبت به کامپیوتر در بین محققان ایرانی برای پژوهشهای رو به رشد حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و کامپیوتر انجام شده است.
قدم اول در تغییر نگرشهای منفی و تقویت نگرشهای مثبت دانشجویان بررسی کم و کیف نگرشهای کنونی آنها و مطالعه ابعاد مختلف آن است که پیشنهاد می شود مطالعات بیشتری مبتنی بر چهار محور زیر ترتیب داده شود: · توسعه ابزار اندازهگیری نگرش نسبت به کامپیوتر که متناسب با شرایط کشور باشد؛ · تکرار تحقیقات در زمینه ها و گروههای خاص کشور؛ · بررسی روابط نگرش نسبت به کامپیوتر با سایر اجزای همبسته با آن از قبیل سن، جنسیت، تجربه قبلی، رشته تحصیلی و موارد دیگر؛ · استفاده از فرم فارسی مقیاس CAS در امر زمینهیابی به منظور لزوم آموزش مهارتهای کامپیوتری در بین گروههای دانشجویی و دیگر قشرها و همچنین، در مصاحبههای استخدامی پیش از خدمت یا دورههای تکمیلی ضمن خدمت در خصوص افرادی که با کامپیوتر بسیار سر و کار دارند و پیگیری نتایج آن."