Skip to main content
فهرست مقالات

فروید و فهم هنر

نویسنده:

مترجم:

(20 صفحه - از 261 تا 280)

کلید واژه های ماشینی : فروید، هنر، لطیفه، فروید و فهم هنر، فهم، لئوناردو، میکل‌آنژ، مقاله، لذت، اثر

خلاصه ماشینی: "اولین پرسش این است: فروید می‌گوید اگر نتواند برای خودش منبع لذت اثری هنری را تبیین کند، در کسب آن لذت با مشکل عجیبی روبه‌رو خواهد بود، آیا ما باید ــ همان‌طور که خود فروید از ما می‌خواهد ــ این کلمات را به عنوان اقراری کاملا شخصی فرض بگیریم؟ یا این‌که غرابت وضعیت ایجادشده برای فروید صرفا فهمی عمیقتر است ناشی از آن که خویش را واجد طبیعتی بشری یا تحققی از ماهیت انسان می‌داند: این‌که نگرش او به هنر که براساس آن نمی‌تواند خود را [ از تقلا برای فهم منبع لذت هنر ] رها کند، برای هر کس که تحت‌تأثیر روانکاوی باشد نگرشی طبیعی است، و صرفا به دلیل جهل از روانکاوی است که هر نگرش دیگر ــ فی‌المثل، نگرش مبتنی بر شعف در عین حیرت ــ پذیرفتنی می‌شود؟ و پرسش دوم آن است که فروید چه شکلی از فهم یا تبیین را در ذهن داشت؟ به بیان دقیقتر، می‌دانیم که فروید در 1913، یعنی تاریخ نگارش مقاله میکل‌آنژ، شمار زیادی از پدیده‌های روانی، چه طبیعی و چه آسیب‌شناختی را مورد مداقه روانکاوی قرار داده بود، پدیده‌هایی چون: روءیاها، خطاها [ یا همان لغزشهای کنشی (parapraxis) ] ، لطیفه‌ها، علائم بیماری، خود انواع روان‌نژندیها، خیالپردازیها و جادو. اول از همه، بازسازی کودکی لئوناردو است که باید گفت مدارک و اسناد برای چنین کاری اندک‌اند؛ و بعد تاریخ دوران بزرگسالی لئوناردو قرار دارد، که البته به قدر کفایت مستند است، لیکن آنچه بدین شیوه به گونه‌ای سنجیده توسط فروید ارائه می‌شود این است که دوران مورد نظر را می‌توان با وقایع قبل از آن مرتبط کرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.