Skip to main content
فهرست مقالات

روشنفکران و مسئله «آل احمد»

نویسنده:

(32 صفحه - از 114 تا 145)

خلاصه ماشینی:

"با توجه به مطالب مزبور اینگونه طرح مسئله می‌کنیم که اولا آیاچنین نقدی ازسنت روشنفکری ایران واقع شده است؟ تمام وقایع سیاسی ـ اجتماعی تاریخی معاصر، نظیرتاریخ مشروطه کودتای 1299 وتأسیس دولت مطلقه رضاخانی، حوادث بعد از شهریور بیست ونخست وزیری دکتر مصدق کودتای 28 مرداد 1332، ظهور وسقوط احزاب ونهضت‌های ملی ـ روشنفکری، قیام 15 خرداد1342 وبالاخره انقلاب اسلامی سال 1357 وحوادث پس ازآن، هریک نقدی عینی بر جریان روشنفکری است که می‌بایست توسط اندیشمندان تحلیل‌گر از ضمیر این پدیده‌های تاریخی، نقدهای عینی رابه رشته تحریر درآورند. رابعا، جدی گرفتن آل احمد از آن روست که نقد او برای غالب روشنفکران جدی و حیاتی است، از این رو، گریزی برای پاسخ ندادن به نقد جلال نیست: «پس از آل احمد، دیگر برای روشنفکران ایران تقریبا ناممکن شده است که برخورد فرهنگی خود باتمدن معاصر غرب سخن گویند بدون آنکه موضع خود رادر برابر نظریه غربزدگی او روشن سازند»(6). اما اندیشه هامان که از راه علوم انسانی ساخته می‌شود چه؟ فعلا غیراز همین‌ها، چیز دیگری هم ما داریم به ازای ایرانی بودن؟»(41) مهم است که بدانیم چگونه طباطبایی پی برده است که «غربزدگی» آل احمد، منبعث ازاندیشه انتقادی پست مدرن‌های غربی است؟ ازفحوای گفته‌های وی، چند وجه رامی توان احتمال داد: یکی اینکه «آل احمد ازراه دور و از طریق فردید چیزهایی» درباره فلسفه هایدگر فراگرفته و نقادی تجدد رابرهمین آموخته‌های هایدگری مبتنی ساخته است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.